Annons
Annons


Så slipper du stressmage!

Många kvinnor lever med stressmage eller IBS. Men det går att göra något åt det. Här är tio tips som lindrar besvären!

ibs-stressmage

Var tionde svensk har kroniska problem med orolig mage och många av dem lider i tysthet. Gaser i magen, förstoppning och diarré diskuterar man inte gärna med andra.

Påverkar livskvalitén
De flesta som söker läkarvård för magproblem brukar få besked om att de har IBS, Irritable Bowel Syndrome. Men man inte exakt hur många som är drabbade och alla som har problemen söker inte läkare. Men det är ett vanligt problem.

Annons

IBS är ett samlingsnamn för besvär som bottnar i hur hjärnan samarbetar med mage och tarm – en miss i kommunikationen, skulle man kunna säga. Det typiska för en IBS-patient är att läkarna inte hittar något synligt fel på mage eller tarm.

Symtom på IBS är smärtor eller ömhet i magen, uppkördhet, gaser, diarréer, förstoppning eller problem med omväxlande diarré och förstoppning. Och den som har IBS känner sig ofta tillfälligt bättre i magen efter ett toalettbesök.

Olika sorters stress
Varför vissa drabbas av orolig mage, eller stressmage, har länge varit okänt. Men nu har forskningen kommit orsaken på spåren. Stress är en viktig faktor, men vilken sorts stress det handlar om har också betydelse.

Vid akut stress är det ett hormon, CRH, som ligger bakom den plötsliga oredan i tarmen. Stressen gör att hormonet utlöses i en del av hjärnan, hypotalamus, och påverkar cellerna i tarmen. En typ av celler, mastcellerna, innehåller bland annat histamin och är känsliga för CRH. De förlorar sin skyddsbarriär och histaminet läcker ut i tarmen och orsakar plötslig magsmärta och/eller diarré.

När det gäller relationen mellan vardagsstress, eller så kallad kronisk stress, och IBS är sambandet mer komplicerat. Forskarna vet dock att det handlar om kommunikationen mellan hjärnan och tarmen och att signalsubstansen serotonin spelar en avgörande roll.

Reglerar ångest
Serotonin finns i mindre mängder i vår hjärna och våra blodkroppar, men mest i tarmarna. Serotonin är viktigt när det gäller sådant som reglering av ångest, sinnesstämning och sömn. Om regleringen av serotonin är störd så påverkar det dessutom tarmens rörlighet och känslighet, men också hur mycket man känner av tarmen.

Det finns också en koppling mellan depression och IBS. Människor som lättare utvecklar depressioner och samma personer verkar också ha lättare för att få IBS. Den gemensamma nämnaren är att de har en ökad känslighet för störningar i serotoninbalansen.

Kan börja med infektion
Det finns också de som tidigare har varit friska men som någon gång i vuxen ålder får IBS efter att ha haft en infektion i magen. IBS kan uppstå av olika orsaker och det finns inte heller en behandling som löser problemet för alla.

Man kan i dag inte bota alla som har IBS, men de flesta kan bli bättre med rätt hjälp. Det är bäst att börja prova med ickefarmakologiska behandlingar, som ändrad kost och probiotiska livsmedel. Om inte det fungerar så blir en del IBS-patienter bättre av bland annat antidepressiva medel.

Din oroliga mage behöver inte vara IBS

  • Du som tror dig ha IBS bör även utesluta laktos- eller glutenintolerans.
  • Testa att äta mycket fibrer och se om det lugnar magen. De vattenlösliga fibrer som finns i frukt och grönsaker är bäst och dem kan du inte få för mycket av. Men var försiktig med vetekli – för mycket kli i maten kan klumpa ihop sig i tarmarna och ha motsatt effekt mot vad du önskar. Det räcker oftast med att äta grovt bröd i stället för vitt.
  • Du som ofta har problem med gaser i magen – testa att sluta med all gasbildande mat, som kål, lök och bönor ett tag. Undvik också kolsyrade drycker. Sedan kan du börja föra in olika livsmedel igen, för att se vad det är du reagerar på. Se upp med paprika – en del reagerar kraftigt på det.

Maten som läker

  • Probiotiska livsmedel är mat som innehåller levande bakteriekulturer som hjälper magen. Det finns flera olika typer av probiotiska drycker och yoghurt att välja mellan i vanliga matbutiker, till exempel:
  • Proviva-produkter innehåller magbakterien lactobacillus plantarum och har bra effekt på magar som känns uppblåsta.
  • Valio Gefilus Max innehåller två stammar av lactobaciller, en bifidobakterie och en propionsyrabakteriestam, och har effekt på flera IBS-symtom.
  • Fil och yoghurt med dofilusbakterier.

Tre övningar som lugnar magen

  • Avslappningsövningar eller avslappnande träningsformer som yoga kan fungera lindrande på magbesvär.
  • Hypnosterapi har visat sig ha en bra effekt på vissa stressrelaterade magbesvär. Gå via en mag- och tarmspecialist för att hitta en terapeut med rätt kompetens.
  • Motion i alla former är bra mot stressade magar, det ger tarmarna bättre rörelsemönster och motorik och du blir av med gaser.

Resetips för magen!

  • För stressmagar kan resor vara problematiska. Kolla om det finns probiotiska drycker eller yoghurt att köpa på resmålet.
  • Du som har IBS bör vara extra försiktig med vad du äter utomlands för att inte också få turistmage, det vill säga diarré av främmande bakterier.
  • Var noga med att bara dricka rent vatten. Avstå från frukt och råa grönsaker om du inte vet att de har sköljts i rent vatten. Kött och glass är andra livsmedel som kan ge besvär om de inte har tillagats och förvarats på rätt sätt.

LÄS OCKSÅ

(46)
(0)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…