Annons
Annons


Superknepet: Sänk ditt blodtryck på 3 minuter!

På bara ett par minuter kan du både sänka blodtrycket, stärka immunförsvaret och få förnyad energi. Läs om den nya tekniken som gör susen för din hälsa!

Sänka blodtrycket.

Ägna tre värdefulla minuter åt ditt hjärta.

Studier har visat att korta pauser, så kallad mikromeditation, kan vara oerhört effektivt för hjärthälsan och minska stress genom ökad sinnesfrid.

Två typer av mikromeditation – kroppsskanning respektive Metta Bhavana – har blivit särskilt populära. De tar cirka 3–5 minuter att utföra och är ett bra sätt att lindra spänningar, ta hand om hjärtat och ladda kroppen med ny energi.

Annons

Teknikerna uppmuntrar oss att praktisera mikromeditation på ställen som i mataffären, på busshållplatsen, i taxin eller vid skrivbordet för att nämna några. Det viktiga är att vi finner ro i vårt inre.

Så här mikromediterar du:

Kroppsskanning

  • Stå stadigt och koncentrera dig först på fötterna. Känn varje tå och få dem att slappna av.
  • Arbeta dig uppåt och fokusera på varje kroppsdel var för sig – smalbenen och vaderna, fortsätt till låren, höfterna, magen och bröstkorgen. Fokusera på att slappna av i axlar, armar och händer och hals. Slutligen ansiktet, slappna av i dina läppar, käkar, näsa, ögonlock och panna.
  • Ta ett djupt andetag så det känns i hela kroppen och visualisera energin du drar in i dina näsborrar hela vägen ner till dina lilltår. Öppna ögonen.

Metta Bhavana

  • Metoden går ut på att försöka få energi och godhet i kroppen. Varje andetag fyller dig av känslor och får kärlek, förtroende och vänlighet att växa inom dig.
  • Sitt i en skön ställning och ta några djupa andetag, slappna av mer och mer för varje utandning.
  • Vid varje andetag tänker du på någon du tycker om. Fokusera på känslor av glädje, förtroende och vänlighet – och varför de ger dig så mycket energi.
  • Samtidigt som du andas djupt tänker du på den eller de relationer som du upplever negativa. Försök att se på dem som neutrala och tänk: ”Kan de bli omtyckta?”, ”Kan de ha det bra?”, ”Kan de bli lyckliga?”
  • Slutligen, tänk på alla människor omkring dig med godhet, förtroende och vänlighet. Avsluta meditationen och öppna ögonen.

Läs också: 12 matvaror som skyddar ditt hjärta!

Gilla Allas.se på Facebook

Källa: Allas nummer 24/16, artikel av Ingela Haraldsdotter

LÄS OCKSÅ

(15)
(0)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…