Annons
Annons


Se upp för det dolda saltet

Vi svenskar får i oss mer än dubbelt så mycket salt som vi faktiskt behöver. Det mesta kommer från hel- och halvfabrikat, som är riktiga saltbomber. Här får du veta hur du läser rätt om salt i innehållsförteckningarna och hur du kan förbättra din hälsa genom att undvika saltbovarna.

se upp för det dolda saltet

Brukar du ta en färdigrätt på lunchen eller på kvällen när du har bråttom? Någon gång är väl inte så farligt men se upp en smula med färdigmat för den är faktiskt vår största saltbov. Så mycket som fyra femtedelar av allt salt vi får i oss kommer från industrimaten. Resten kommer från eget saltande och lite grann från råvaror. En pizza till exempel kan innehålla upp till sex gram salt vilket är lika mycket som hela det rekommenderade dagsbehovet.

Annons

Lite salt behöver vi, för salt är nödvändigt för vätskebalansen i kroppen så att njurar, muskler och nerver ska fungera. Men det räcker faktiskt med så lite som 1–2 gram per dag. Så många får i sig alldeles för mycket. För det handlar inte bara om det salt du själv strör över maten utan även om det som finns dolt i olika livsmedel.

Salami, rökt skinka, korv, ost, chips, salta nötter, soya, såser, konserver och frukostflingor. Men även lunchmat, snabbmat, färdigrätter och industribakat bröd. Allt innehåller massor av salt. Betydligt mer än du mår bra av. Ju mer salt man man får i sig, desto mer kalium behöver man. Det är nämligen förhållandet mellan kalium och natrium (salt) som är avgörande för vätskebalansen i kroppen

Värst i Europa

För mycket salt ökar risken för högt blodtryck, hjärtinfarkt och stroke och njurpåverkan. I Finland har man lyckats få ner saltintaget genom en obligatorisk märkning av salt mat sedan 90-talet. Sedan dess har dödligheten i stroke och hjärtinfarkter minskat dramatiskt och medellivslängden har ökat med sex till sju år.

Vi svenskar ligger i Europatoppen när det gäller saltkonsumtion med att äta två till tre gånger mer än WHO:s rekommenderade 5–6 gram om dagen. Det är dubbelt så mycket i dag som på 80-talet och dubbelt så mycket som de nya nordiska näringsrekommendationer som just nu är ute på remiss.

Oroande är också att en ny europeisk studie visar att 70 procent av spädbarnen får i sig för mycket salt. Så var noga med att läsa innehållsdeklarationen på maten du handlar. Inte minst på de produkter du serverar ditt barn.

Läs innehållsdeklarationen så här:

Salt-/natrium-innehåll per 100 gram:

1 gram natrium motsvarar ungefär 2,5 gram salt.

Mycket: 0,5 gram natrium/1,25 gram salt eller mer.

Måttligt: 0,1–0,5 gram natrium/0,25–1,25 gram salt.

Lite: 0,1 gram natrium/0,25 gram salt eller mindre.

Stora skillnader i saltmängd

Förra sommaren gjorde Konsumentföreningen i Stockholm en undersökning av 300 vanliga livsmedel på de stora matvarukedjorna. Den visade stora variationer mellan olika märken. Det kunde finnas fem gånger så mycket salt i en matvara jämfört med en annan av samma slag.

Värstingarna var färdigrätter som djupfryst pizza, oxpytt, lasagne, ärtsoppa och köttbullar men även charkprodukter som korv och rökt påläggsskinka där vissa hade riktigt höga salthalter.

Fler saltfällor:

* Sojasås

* Salt sill

* Svarta oliver

* Rökt skinka

* Gravad lax

* Salami

* Riven parmesan

* Fetaost

* Tomatketchup

* Färdig dressing

* Digestivekex

* Chips

* Tonfisk på burk

* Bröd

* Corn flakes

En tesked salt mindre om dagen gör mycket för hälsan

* Byt ut vanligt salt mot örtsalt.

* Smaka på maten innan du saltar den.

* Sänk salthalten successivt så vänjer du dig efter hand.

* Läs på förpackningarnas etikett om varans saltmängd.

* Se upp med mineralvatten. En del kan vara mycket salta.

* Gör din egen lunchlåda. Då har du bättre koll på saltmängderna.

Läs också: Se bilder från världens största saltöken!

Av: Eleanor Martinsdotter

LÄS OCKSÅ

(11)
(0)

Annons

Annons

Annons


allasbutik

Annons

  • Lotta

    Mycket intressant och bra artikel. Sverige borde göra som Finland.


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…