Annons
Annons


Matbilder i sociala medier ger ångest

Sociala medier har sällan haft en sådan uppsjö av matbilder som nu. Hur påverkas vi och vår matlagning av denna ständiga exponering?

Kvinna fotograferar mat.

Foton på sociala medier ger svenskarna prestationsångest.

I en ny svensk undersökning är det tydligt framträdande att 61 procent av kvinnorna känner prestationsångest kopplat till matlagning när de ska ha gäster, jämfört med männen där samma siffra endast är 35 procent. Dessutom skulle de flesta svenskar (63 procent) vilja bjuda hem folk oftare än vad de gör, och de dominerande orsakerna till att detta inte sker är brist på tid och pengar.

Annons

Det går också att se skillnader mellan olika ålders- och inkomstgrupper. Det är fler i åldersgruppen 18-34 år som skulle vilja bjuda hem folk oftare än vad de gör i dagsläget (74 procent). Därtill är det fler studenter och låginkomsttagare som anger pengabrist som orsak till att de inte gör det.

Höga förväntningar

Att svenskar rentav drar sig för att bjuda hem folk om tid och pengar inte finns kan möjligtvis vara symptomatiskt för att vi är rädda för att vår middagsbjudning inte är bra nog.

– Det är tråkigt, men inte så förvånande, att få veta att matlagning skapar mycket förväntningar. Men egentligen behöver mat inte vara så komplicerad utan det går att göra en god, bjudvänlig middag med små enkla medel, säger Annika Tellram, marknadschef på Falksalt.

Det absolut viktigaste när svenskar ska bjuda hem folk på middag är, föga förvånande, hur maten smakar. Men smaken och kvaliteten på maten är inte det enda viktiga. Nästan 7 av 10 uppger till exempel att ett städat hem är viktigt, och en fin dukning och uppläggning av maten är andra visuella attribut som svenskar tycker är betydelsefulla.

Från undersökningen:

  • 48 procent av svenskarna känner prestationsångest kopplat till matlagning när de ska ha gäster.
  • 63 procent av svenskarna vill bjuda hem gäster på middag oftare, där brist på tid är den största anledningen till att de inte gör det (55 procent), efterföljt av brist på pengar (23 procent).
  • 30 procent av svenskarna köper hellre hämtmat eller väljer att gå ut och äta i stället för att bjuda sina gäster på hemlagat. Denna siffra är högre bland svenskar i åldersgruppen 18-34 år (43 procent).
  • De flesta svenskar (50 procent) planerar vad de ska äta ett par dagar innan, och många (33 procent) börjar planera en vecka innan. Denna siffra är högre bland kvinnor (42 procent) än män (24 procent).

5 anledningar till att vi inte bjuder på middag så ofta som vi vill:

  1. Brist på tid (55 procent)
  2. Brist på pengar (23 procent)
  3. Jag vet inte vem jag ska bjuda (17 procent)
  4. Jag orkar inte diska och städa innan och efter (13 procent)
  5. Jag vet inte vem jag ska bjuda (11 procent)

5 viktigaste sakerna när vi bjuder på middag:

  1. Hur maten smakar (83 procent)
  2. Att hemmet är städat (68 procent)
  3. Att råvarorna är av hög kvalité (44 procent)
  4. Fin dukning (39 procent)
  5. Uppläggningen av maten (31 procent)

Läs också: God mat viktigare än pengar och sex

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 23-28 mars 2016 har sammanlagt 1016 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige.

LÄS OCKSÅ

(0)
(0)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…