Annons
Annons


Sociala monster – ny dokumentär om sociala medier

Hur påverkas vi av sociala medier? Den frågan ska undersökas närmare i den nya dokumentärserien ”Sociala monster” där vi bland annat möter Sanna Lundell och Mikael Persbrandt.

Sociala monster SVT.

”Sociala monster” med Andrev Walden, Jens von Reis och Armita Golkar. Foto: Janne Danielsson/SVT

Numera är sociala medier en självklar del av våra liv. Men hur påverkar vårt nya beteende oss? Vad händer i hjärnan när vi får bekräftelse på sociala medier? Och varför sprids vissa klipp, men inte andra?

Det ska programledaren Jens von Reis, journalisten Andrev Walden och psykologiforskaren Armita Golkar undersöka i nya serien ”Sociala monster”.

– Vi träffar kända och mindre kända makthavare som har blivit tongivande i sociala medier. Vi tar upp problemet med fejkade kändiskonton, träffar ofrivilliga internetkändisar och reder ut vad filterbubblan innebär. Och så har vi träffat sociala monster som John Cleese och mannen bakom påvens framgångar på sociala medier, säger Jens von Reis.

Kända försökskaniner

Dessutom medverkar bland andra Filip Hammar, Fredrik Wikingsson, Sanna Lundell, Mikael Persbrandt och Kristian Luuk som försökskaniner i experiment utförda av journalisten Andrev Walden och psykologiforskaren Armita Golkar.

Vi möter också Paul ”Bear” Vasquez vars klipp ”Double Rainbow” har 47 miljoner visningar på youtube, katten Nala Cat som har tre miljoner följare på Instagram och Lisa Ekdahl som är nybörjare på Instagram och tar hjälp av en sociala medier-terapeut.

Avsnitt 1 handlar om:

I premiäravsnittet av ”Sociala monster” medverkar Sanna Lundell och Mikael Persbrandt som försökskaniner i ett experiment i syfte att belysa källkritiken på sociala medier. Sanna lägger ut en bild på sin Instagram där man kan tolka det som att hon är gravid. Hur källkritiska är medierna egentligen?

– Det finns flera dimensioner om varför jag tycker det är roligt att göra detta. Dels för att jag är journalist själv och också suttit på kvällstidning och sensationssökt. Men sen är det också en viktig fråga att vi aldrig någonsin ställer oss kritiska i vad som dyker upp på våra sociala medier, berättar Sanna Lundell i programmet.

För medierna tar det 17 minuter att haka på. Men när Sanna får första samtalet väljer hon att inte svara. I stället vill de se om medierna publicerar något utan att kunna bekräfta det de tror bilden berättar.

Sociala monster: onsdag 5 oktober kl 21.05 i SVT1 och SVT Play (del 1 av 6)

LÄS OCKSÅ

(0)
(0)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…