Annons
Annons

Annons

Stavgång – så kommer du i gång!

Stavgång är skonsam och effektiv träning för hela kroppen! Här tipsar instruktören Ronny Karlsson om hur du kommer igång!

stavgång

Vad ska man tänka på innan man sätter igång?

– Att bestämma sig för vad man vill få ut av stavgången. Gör man det för hälsans eller viktens skull, eller bara för att det är roligt? Anpassa sedan träningen efter det.

Vilka stavar ska man välja?

– Jag brukar rekommendera en lätt stav med spänst. Inbyggd fjädring tycker jag är onödigt, i alla fall i början. Jag tycker inte att man behöver krångla till det. Längden på staven är inte lika viktig som tekniken, men en bra utgångspunkt är att armen ska vara i 45 graders vinkel när staven provas ut – men inte när man tränar. Metallspets brukar vara bättre i terräng och gummifot på asfalt.

Beskriv en bra stavgångsteknik.

– Börja med att fästa handremmen runt handen, den ska sitta ordentligt fast. Sätt ner staven i 30–45 graders vinkel bakåt mot marken och tryck ifrån. Det ska kännas att kroppen skjuts framåt. Promenera sedan raskt och försök hitta rytmen. Det ska vara ett taktfast marscherande, alltså vänster ben och höger arm fram och så vidare.

Vilka är de vanligaste nybörjarfelen?

– Att gå passgång, alltså vänster ben och vänster arm fram. Och att använda stavarna som käppar i stället för som skidstavar.

Du brukar tala om ”de tre växlarna”. Förklara!

– Det är egentligen olika steglängder och ett sätt att visa hur man kan anpassa motstånd och svårighetsgrad, ungefär som en cykel. Ettans växel är det lilla stavtaget som många använder. Tvåans växel är ett lite längre stavtag med armen helt rak bakåt. Treans växel är ännu längre och mest för den som är extremt vältränad. Där kan man behöva extra långa stavar.

Fynda ett par gåstavar med teleskopmodell och reflexer i vår butik >>>

gastavar-reflex

Källa: Instruktör Ronny Karlsson
Av Maria Fröjdh/Året Runt
Foto: AOP-IBL

LÄS OCKSÅ

(22)
(0)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…