Annons
Annons


Stressa ner: 4 enkla övningar som verkligen hjälper

Ett bra sätt att koppla av och varva ner 
är att göra några enkla övningar 
som får må bra-hormonerna att strömma till. Upprepa ett mantra under tiden som 
du koncentrerar 
dig på rörelserna.

avstressning

Din egen  sköna stund

Av Louise Malmros Manfrinato 
Foto: Karin Oddner

Ljuset och sommarlugnet ligger än så länge långt framåt i tiden. Mörkret, snålblåsten och stressiga arbetsdagar hör just nu till vardagen för det flesta av oss. Kanske är det dags att hitta ett sätt att vända vintermörkret och stressen till något mysigt och lugnt i stället. Under en helt egen stund…
Du behöver inte offra många minuter för att kunna boosta ditt välmående.

  • Ta på dig något mjukt och bekvämt. Sätt dig på en skön matta eller i sängen. Ha en stor kudde nära till hands.
  • Ställ in mobilen på flygplansläge och sätt på lugn musik, helst utan sång. Har du inga egna favoriter, sök efter yoga- eller meditationsmusik på Spotify eller YouTube. Tips: Riley Lee Yoga och Enzo.

En eller ett par gånger i veckan kör du hela programmet eller delar av det. Efter ett par veckor har din hjärna jobbat upp ett behov, må bra-hormonerna strömmar till och du kommer att längta efter din egen lugna stund.
Gör övningarna när du vill; när du just stigit upp, direkt efter jobbet eller innan du går och lägger dig. Huvudsaken är att du avsätter tid för din stund.
Till dessa övningar hör ett mantra. Mantra är ett ord eller flera som man hela tiden upprepar inom sig och på så sätt koncentrerar sin tankeverksamhet på medan man mediterar eller slappnar av djupt.
Traditionellt är ordet eller orden namnet på någon gud eller ett utdrag ur någon skrift. Men det går såklart lika bra med svenska ord.
I mina yogaklasser brukar jag helt enkelt be mina elever  att använda ordet ”min” på inandning och ordet ”stund” på utandning. På så sätt påminner du dig hela tiden om att det här är din stund, bara din stund. Här och nu.
Lyssna till orden inne i ditt huvud medan du andas. Tycker du inte att de passar i alla övningar, använd mantrat där de funkar bäst för dig.

Annons

avstressning-ovning11. Sätt dig bekvämt i skräddarställning, på knä eller med benen framför dig. Sträck på ryggen och blunda.
Håll för vänster näsborre om du gör programmet på morgonen, håll för höger om du gör det eftermiddag eller kväll.
Andas med långsamma, medvetna andetag, använd gärna mantrat.
8 –16 andetag.

 

avstressning-ovning22. Här får du använda din fantasi lite. Fortsätt blunda. Sträck armarna snett nedåt, vänd handflatorna uppåt, andas in och föreställ dig hur du bär luften upp ovanför dig.
Vänd sedan handflatorna nedåt, andas ut och föreställ dig i stället hur du långsamt, långsamt trycker luften nedåt. Tänk dig att luften är så tät att du nästan känner lite motstånd.
6 –12 armrörelser.

 

avstressning-ovning33. Öppna ögonen. Placera händerna framför dig med armbågarna något lyfta. 
Sära på fingrarna och tryck fingertopparna lätt mot varandra i en diamantform.
Fixera blicken på fingertopparna, håll trycket och andas. Håll andan lite mellan in- och utandning och använd gärna mantrat.
6 –16 andetag.

 

 

 

avstressnign-ovning4

4. Sätt dig i skräddarställning eller med benen böjda och brett delade framför dig. Blunda. Ta tag om knäna och gör stora, vida rotationer med rak rygg.
Använd armarna så att du sträcker ut dem i bakre delen av cirkeln och böjer dem på vägen fram.
4–8 rotationer i vardera riktningen.

 

 

 

 

Känner du dig stressad? Lär dig hantera din stress med ny digital kurs!

Lär dig att hantera din stress med onlinekursen "Stressa mindre - lev mer"

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder Allas nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.

Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.

”Stressa mindre – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt”

– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

”Jag tycker att kursen är väldigt bra! Jag har rekommenderat den till flera av mina patienter.”

– Andy Smith, fysioterapeut på Ekeby hälsocenter, Uppsala.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Just nu endast 199 kronor – läs mer och börja direkt här!

LÄS OCKSÅ

(54)
(100)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…