Annons
Annons


Stressa ner: 4 enkla övningar som verkligen hjälper

Ett bra sätt att koppla av och varva ner 
är att göra några enkla övningar 
som får må bra-hormonerna att strömma till. Upprepa ett mantra under tiden som 
du koncentrerar 
dig på rörelserna.

avstressning

Din egen  sköna stund

Av Louise Malmros Manfrinato 
Foto: Karin Oddner

Ljuset och sommarlugnet ligger än så länge långt framåt i tiden. Mörkret, snålblåsten och stressiga arbetsdagar hör just nu till vardagen för det flesta av oss. Kanske är det dags att hitta ett sätt att vända vintermörkret och stressen till något mysigt och lugnt i stället. Under en helt egen stund…
Du behöver inte offra många minuter för att kunna boosta ditt välmående.

  • Ta på dig något mjukt och bekvämt. Sätt dig på en skön matta eller i sängen. Ha en stor kudde nära till hands.
  • Ställ in mobilen på flygplansläge och sätt på lugn musik, helst utan sång. Har du inga egna favoriter, sök efter yoga- eller meditationsmusik på Spotify eller YouTube. Tips: Riley Lee Yoga och Enzo.

En eller ett par gånger i veckan kör du hela programmet eller delar av det. Efter ett par veckor har din hjärna jobbat upp ett behov, må bra-hormonerna strömmar till och du kommer att längta efter din egen lugna stund.
Gör övningarna när du vill; när du just stigit upp, direkt efter jobbet eller innan du går och lägger dig. Huvudsaken är att du avsätter tid för din stund.
Till dessa övningar hör ett mantra. Mantra är ett ord eller flera som man hela tiden upprepar inom sig och på så sätt koncentrerar sin tankeverksamhet på medan man mediterar eller slappnar av djupt.
Traditionellt är ordet eller orden namnet på någon gud eller ett utdrag ur någon skrift. Men det går såklart lika bra med svenska ord.
I mina yogaklasser brukar jag helt enkelt be mina elever  att använda ordet ”min” på inandning och ordet ”stund” på utandning. På så sätt påminner du dig hela tiden om att det här är din stund, bara din stund. Här och nu.
Lyssna till orden inne i ditt huvud medan du andas. Tycker du inte att de passar i alla övningar, använd mantrat där de funkar bäst för dig.

Annons

avstressning-ovning11. Sätt dig bekvämt i skräddarställning, på knä eller med benen framför dig. Sträck på ryggen och blunda.
Håll för vänster näsborre om du gör programmet på morgonen, håll för höger om du gör det eftermiddag eller kväll.
Andas med långsamma, medvetna andetag, använd gärna mantrat.
8 –16 andetag.

 

avstressning-ovning22. Här får du använda din fantasi lite. Fortsätt blunda. Sträck armarna snett nedåt, vänd handflatorna uppåt, andas in och föreställ dig hur du bär luften upp ovanför dig.
Vänd sedan handflatorna nedåt, andas ut och föreställ dig i stället hur du långsamt, långsamt trycker luften nedåt. Tänk dig att luften är så tät att du nästan känner lite motstånd.
6 –12 armrörelser.

 

avstressning-ovning33. Öppna ögonen. Placera händerna framför dig med armbågarna något lyfta. 
Sära på fingrarna och tryck fingertopparna lätt mot varandra i en diamantform.
Fixera blicken på fingertopparna, håll trycket och andas. Håll andan lite mellan in- och utandning och använd gärna mantrat.
6 –16 andetag.

 

 

 

avstressnign-ovning4

4. Sätt dig i skräddarställning eller med benen böjda och brett delade framför dig. Blunda. Ta tag om knäna och gör stora, vida rotationer med rak rygg.
Använd armarna så att du sträcker ut dem i bakre delen av cirkeln och böjer dem på vägen fram.
4–8 rotationer i vardera riktningen.

 

LÄS OCKSÅ

(54)
(100)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…