Annons
Annons


Swish ger skjuts åt välgörenhet

Under året har riksinsamlingen Världens Barn fått in mer än dubbelt så mycket pengar via Swish som via sms. Och det är framför allt de unga som tilltalas av det nya sättet att skicka pengar.

swish

Den mobila betalningstjänsten Swish, som har drygt 3,5 miljoner användare, har inte bara förändrat hur svenskar skickar och tar emot pengar. I en ny undersökning med drygt tusen personer som använder Swish uppger mer än var fjärde (27 %) att tjänsten ökar sannolikheten för att de ska ge pengar till välgörande ändamål.

Annons

Möjligheten att swisha påverkar framför allt unga människors benägenhet att öppna plånboken för välgörenhet. I åldersgruppen 18 till 35 år anser fler än var tredje (34 %) att Swish ökar chansen att de skänker pengar.

För riksinsamlingen Världens Barn, som genomförs av Radiohjälpen i samarbete med 22 humanitära organisationer och som hittills har samlat in över 75 miljoner kronor, har Swish haft stor betydelse.

– Vi har fått in mer än dubbelt så mycket pengar via Swish som vi fått via sms under årets insamlingskampanj, så det har verkligen exploderat. Det är en ny insamlingskanal som ger oss möjlighet att nå helt nya målgrupper, exempelvis ungdomar och studenter, som lockas av att man kan skänka valfritt belopp, säger Evy Jonsson, kampanjledare för Världens Barn.

Swish i siffror:
Antal användare: 3,58 miljoner.
I oktober swishades det ca 8,7 miljoner gånger
Swishad summa under månaden: ca 4,6 miljarder kr.

LÄS OCKSÅ

(0)
(0)

Annons

Annons

Annons


allasbutik

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…