Annons
Annons


Tecken på att du dricker för lite vatten!

Att vatten är viktigt för kroppen vet vi alla, men får du i dig tillräckligt? Här kommer 11 tecken som kan bero på att du dricker för lite vatten!

vatten-bra-for-kroppen

Du bör dricka vatten varje gång du är törstig och upplever du något av nedan är det en god idé att ta ett glas extra.

1. Du är torr i munnen
Det kanske låter som en självklarhet, men faktum är att många missar det här tecknet eller väljer ett glas kolsyrad, sötad eller light-variant att klunka i sig. Läsk släcker bara törsten tillfälligt medan vatten smörjer munnens och svalgets slemhinnor, vilket bidrar till att du blir återfuktad i munhålan och känner dig nöjd och belåten längre.

Annons

2. Du har torr hud
Visst kan vintern vara en bidragande orsak, lika så stark tvål och många andra yttre faktorer, men en torr hud kan också bero på att du dricker för lite. Huden är kroppens största organ och behöver fukt inifrån och en torr utsida är ett av de första tecknen på att du behöver fylla på vätskedepåerna.
Vätskebrist kan dessutom leda till att du svettas mindre, vilket gör att kroppen inte klarar av att få bort överskottet av smuts och oljor som du avger. Det kan i sin tur leda till irriterad hud, utslag och finnar.

Läs också: Så slipper du torr hud!

3. Du är ständigt törstig
Alla som någon gång har varit bakfulla känner igen känslan av att vara uttorkad och ständigt sugen på vätska. Eftersom alkohol torkar ut hela kroppen kommer den fortsätta skicka signaler till hjärnan tills vätskenivåerna är återställda – och det kan kräva en hel del vatten för det.

4. Du är torr i ögonen
Vätskebrist kan leda till rödsprängda och torra ögon. Utan tillräckligt med vatten i kroppen torkar dina tårkanaler ut och det kan orsaka obehag, särskilt om du bär linser.

5. Du kissar sällan
Om du inte kissar mellan fyra och sju gånger dagligen är risken stor att du dricker för lite vatten. Kisset bör vara ljusgult och något klart – är färgen mörkare gul visar kroppen tydligt att den behöver mer vatten.

Läs också: Färgen på ditt kiss avslöjar din hälsa!

6. Du får ledsmärta
Våra brosk- och ryggradsdiskar består av 80 procent vatten, vilket är nödvändigt för att våra skelettdelar inte ska ligga och skava mot varandra varje gång vi rör oss. Genom att dricka tillräckligt med vatten säkerställer du att dina leder lättare kan absorbera stötar och plötsliga rörelser som löpning, hoppning och om du ramlar.

7. Din muskelmassa minskar
Precis som diskarna innehåller dina muskler mycket vatten, så det är ganska logiskt att mindre vatten bidrar till mindre muskler. Att dricka före, under och efter ditt träningspass håller dig inte bara återfuktad och alert, vattnet minskar också risken att drabbas av inflammation och ömhet förknippat med träning.

8. Du är sjuk länge
Vattnet renar kroppen och rensar ut gifter från våra organ, men utan tillräckligt med vatten fungerar inte systemet som det ska. Det som händer då är att organen tar vatten som ligger lagrat på andra ställen i kroppen, exempelvis i blodet, vilket kan orsaka helt andra problem.

9. Du är trött och håglös
När kroppen ”lånar” vatten från blodet minskar syresättningen i hela kroppen och du blir trött. Du kommer alltså krascha tidigare än vanligt på eftermiddagarna om du inte har tillräckligt med vatten i omlopp.

Läs också: 11 oväntade anledningar till trötthet

10. Du får hungerattacker
Vid uttorkning börjar din kropp tro att det är mat den behöver och det här kan inträffa när som helst på dagen och under natten. Du kanske någon gång har vaknat mitt i natten av att du är akut hungrig? Det kan ha varit lätt uttorkning.

11. Du blir ofta förstoppad
Det är inte bara vår mun och svalg som kräver tillräcklig återfuktning, det gör även hela vårt matsmältningssystem. När vi är uttorkade använder tjocktarmen upp det vatten som annars skulle ha använts av tarmarna för att smälta maten vilket skapar hård avföring.

Källa: Lifehack. Artikeln har tidigare publicerats på Elle

LÄS OCKSÅ

(173)
(1)

Annons

Annons

Annons


allasbutik

Annons

  • Christer Rihm

    Det är dock livfarligt att dricka för mycket vatten, håll er till måttliga mängder. Är urinen klar inte det minsta gul så har du för stort intag men den skall heller inte vara för gul, då har du druckit för lite. Det välkända svenska ordet lagom är bäst även här.


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…