Annons
Annons


Testa dig och styr upp sockersuget!

Socker är mångas fiende. Din med? Och är du beroende? Gör testet och få tips av sockerexperten för hur du får bukt med sötsuget.

Om man har det minsta sötsug i kroppen kan mataffären vara en prövning. Där möts vi av hyllmeter efter hyllmeter av godis, glass, chips, choklad, kaffebröd, pasta och läsk – och i kassan ligger drivor av chokladbitar där du får tre för en tia.

Annons

En del är oberörda vid åsynen av sötsaker. För andra är kampen förlorad innan den ens har börjat.
Att vi människor reagerar så olika när vi ser sötsaker har inget med karaktär att göra. Det handlar om biokemi.

Vår medfödda biokemi gör att en del mår illa av två rutor choklad, medan andra inte klarar av att sluta äta förrän paketet är tomt.
– Vissa människor är födda med en känsligare hjärna. Vi är lika olika på insidan som på utsidan, säger Bitten Jonsson, sjuksköterska som arbetar med beroendesjukdomar och som skrivit bland annat ”Sockerbomben 3.0: bli fri från ditt sockerberoende”.

Hon delar upp oss i tre kategorier:

Kategori 1: Personer med normalt bruk. Kan njuta av sötsaker men har inget sug.

Experten Bitten Jonssons råd:
– Unna dig något gott ibland.
– Socker och tillsatser i stora mängder är inte bra för någon. Om du ska leva frisk länge måste du ta ansvar för vad du stoppar i dig. Men bli inte en fanatiker.

Kategori 2: Personer med skadligt bruk. Kan tröstäta, men är inte beroende. Vissa i denna kategori äter fel av okunskap.

Experten Bitten Jonssons råd:
– Byt till nyttiga alternativ.
– Att beröva sig godsaker är ingen framkomlig väg. Börja i stället byta ut de ohälsosamma livsmedlen mot hälsosamma. Vaniljyoghurt ger dig fem gånger mer socker än du behöver. I klass med coca-cola. Byt ut den mot frömüsli med turkisk yoghurt.

Kategori 3: Personer som är beroende. Får de i sig socker och mjöl vill de bara ha mer. Kan inte äta måttligt.

Experten Bitten Jonssons råd:
– Be om hjälp. Sitt inte ensam med problemet. Du behöver hjälp att kickstarta rätt tänk och du behöver stöd. Ingen fixar att lyfta sig själv i håret hur gärna man än vill. Det finns grupper, 12-stegsmöten och böcker. Certifierade beroendeexperter finns över hela landet.
– Alla som tycker om socker är alltså inte sockerberoende. Däremot har många, upp till 75 procent av oss, en medfödd ärftlig känslighet för raffinerat socker. Det vill säga, vid intag av sockerhaltig föda svänger blodsockret kraftigt, säger Bitten.
En fjärdedel av dessa personer är extremt känsliga. Därför är det viktigt att veta vilken av kategorierna man tillhör och vilka specifka råd man bör följa för att ta kontroll över sitt sötsug.

TEST: Är du sockerberoende?

Testa dig själv genom att svara på dessa frågor om sockermissbruk och sockerberoende. Tänk på att ordet sötsaker kan ersättas med bröd, mackor, kaffebröd, pasta, flingor och dylikt.
1. Har du, under senaste året, någonsin ätit mer sötsaker än du tänkt dig och/eller fortsatt använda sötsaker när du inte tänkt dig det?
2. Har du, under senaste året, försummat några av dina vardagliga åtaganden på grund av att du har ätit för mycket sötsaker?
3. Har du, under senaste året, känt att du vill eller behöver ändra ditt sätt att äta eller handskas med sötsaker?
4. Har någon, till exempel familj eller vänner, under senaste året klagat på hur mycket sötsaker du äter eller när du äter dem?
5. Har du, under senaste året, någonsin varit helt upptagen av tankar på när du ska få äta eller köpa sötsaker?
6. Har du, under senaste året, någonsin använt sötsaker för att lindra känslomässigt obehag, såsom nedstämdhet, ilska eller tristess?
Med fyra eller flera positiva svar finns en stor risk att du utvecklat ett missbruk eller beroende.

Så blir du av med sötsuget: 10 TIPS

1. Ät på regelbundna tider så att du håller blodsockret på en jämn nivå.
2. Byt ut sockret mot naturlig sötma – dadlar, russin, en god smoothie eller en bit mörk choklad kan funka.
3. Ät en proteinrik kost. Det håller dig mätt längre och gör dig inte lika sugen.
4. Lär dig att prioritera. Välj de godsaker du verkligen tycker om, men strunta i allt annat.
5. Bestäm dig för en dag i veckan då du får äta sött och skippa sockret övriga dagar.
6. Ät något surt, exempelvis ett grönt äpple, eller drick ett glas vatten med citron i – det minskar sötsuget.
7. Håll munnen ren och tänderna fräscha så minskar lusten att stoppa sött i munnen. Om du ofta är sötsugen kvällstid – borsta tänderna redan efter middagen!
8. Stressa mindre. Stress gör att kroppen blir mer sugen på socker och snabba kolhydrater.
9. Sov tillräckligt. Är du trött ökar risken att du ”behöver” något sött för att piggna till framåt eftermiddagen.
10. Handla aldrig hungrig. Se till att vara mätt och belåten när du handlar mat, så minskar risken att varukorgen fylls med sötsaker.

Av Erik Olkiewicz, Anna Horn
Foto: Shutterstock, pressbild Bladh by Bladh/Elisabeth Ohlson Wallin

LÄS OCKSÅ

(11)
(0)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…