Annons
Annons


Tittut – våren ger spring i benen!

I takt med att solstrålarna börjar värma infinner sig också lusten att komma igång och i form. Här är några tips som ökar motivationen och kan göra våren till ett glädjerus!

Träna är kul! I synnerhet när man gör det tillsammans.

Träna är kul! I synnerhet när man gör det tillsammans.

Steget att förvandlas från en vintertrött soffpotatis till en pigg och fräsch motionär är faktiskt inte så långt. Här presenterar vi några bra tips på hur du ska komma igång.

  • Hitta träningen som passar just dig. Motiveras du av tävlingsmoment? Eller av att bygga muskler? Behöver du avslappning eller ökad puls? Svettas på gym eller hemma i vardagsrummet? Även hemma kan du få allsidig träning med till exempel en mini-stepper, löpband eller crosstrainer.
  • Ta det lugnt i början och öka gradvis. Även om det känns bra i kroppen och man inte blir så trött så behöver man vänja sig vid träningen. Leder och senor behöver anpassa sig. Genom att börja lugnt och öka försiktigt minskar man risken för skador och överträning.
  • Sätt upp ett mål. Anmäl dig till ett lopp och tävla mot dig själv eller andra. Bestäm hur många armhävningar eller hur många kilo i bänkpress du ska klara innan månadsslutet. Med en pulsklocka blir det enkelt och kul att mäta sina resultat och dela dem med andra.
  • Planera träningen. Att sätta upp ett träningsschema är bra för motivationen och gör det enklare att verkligen genomföra passen. Det ger också en överblick så att man inte överanstränger sig. Det finns mängder av bra träningsprogram att använda sig av på nätet eller att ladda ner i telefonen, gratis eller till en mindre kostnad. Ett tips är att packa träningsväskan kvällen innan så att du slipper stressa på morgonen!
  • Använd rätt utrustning. Det är viktigt att ha bekväma, välsittande och noga utprövade skor. Var även noga med att välja rätt vikt vad gäller hantlar och andra styrketräningstillbehör. Plagg i funktionsmaterial som andas och för bort svett gör träningen behagligare och ger en fräsch känsla. Fråga i din sportbutik!
  • Låt kroppen vila mellan passen. Viss träning sliter mer på kroppen än annan och vill man träna flera dagar i rad är det bra att variera träningstyperna. Se till att stoppa in regelbundna vilodagar så att kroppen får återhämta sig, och var noga med att äta och sova ordentligt.

Och du, glöm inte att ha skoj! Det gör träningen lättare.

Annons

LÄS OCKSÅ

(0)
(0)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…