Annons
Annons

Annons

Tjejsnack med Gunilla: Det perfekta träningsupplägget för slöfockar

Perfekt för en soffpotatis som jag att inleda träningen på detta skonsamma sätt 🙂Tjejsnack-krönika av Gunilla-Hedenby

OBS! Viktig information efter veckans krönika om en ny, spännande reportageserie där Allas hjälper dig lösa dina problem!

Så till själva Tjejsnacket, kul att vara tillbaka, hoppas ni har haft – och har! – en skön sommar  🙂

Enligt principen ont ska med ont fördrivas begav jag mig för ett tag sedan i väg för att – tro det eller ej – TRÄNA!

De flesta får sina ”börja ett nytt liv-ryck” efter semestern, när slappandet och grillfrossandet har nått alltför höga höjder, men som den kvinna mot strömmen jag är, drabbades jag mitt i sommarlättjan.

Alla har i åratal tjatat om att jag skulle må bättre av att motionera, att spänningsvärken skulle minska, att jag skulle bli piggare. Jag har invänt att det är ansträngande att träna, att man blir trött, och att man får träningsvärk. Logiska och bra skäl, eller hur?

Men nu var mitt motstånd än en gång brutet. Och tack vare det har jag nu hittat det ultimata sättet att lägga upp träningen på för en otränad slöfock!

Men vi tar det från början, när jag beslutsamt trädde in på Friskis och Svettis Parkmöllan i Malmö, bekvämt belägen ett par kvarter från min kära soffa, för att delta i förmiddagens jympapass.

– Här är ingen jympa idag, sa tjejen i receptionen.

Hade såklart läst fel på schemat och fick inleda mitt nya vältränade liv med att cykla i sporrsträck till Heleneholm. Var totalt slut när jag kom fram och frågade en mer erfaren motionär om det fanns hiss.

Hon gav mig en underlig blick och jag insåg att det nog inte verkar så förtroendeingivande att inleda sitt nya sunda liv med att kräva hisstransport till träningslokalen. Men man vill ju inte ta ut sig i förväg. Att gå upp för fyra trappor är ett träningspass i sig, och två pass på en dag blir för mycket för en nybörjare. Ni hör hur förståndigt jag resonerar!

Hiss fanns, så det blev ett jympapass till slut. Perfekt för en soffpotatis som jag att inleda träningen på detta skonsamma sätt! 🙂

Och det gick förvånansvärt bra, kanske tack vare hissen. Efter halva passet blev mitt viftande och hoppande ganska håglöst, men vad begär de av en medelålders professionell soffliggare?

Var faktiskt lite glad och mådde riktigt hyfsat efter passet. Men framåt kvällen… Jag var ett vrak. Spänningsvärk och träningsvärk! Humöret i botten. Hela helgen var jag säng- eller soffliggande och kved likt en sjukling vid minsta rörelse.

– Aldrig mer jympa, sa jag.

Men nästa vecka stod jag och viftade igen. Vad är det som händer med mig?

Men jag fortsätter ta hissen upp till jympasalen, hade inte den funnits vete tusan om jag hade hoppat och viftat mer än en gång!

Tränar du eller håller du dig till soffan? Ska du börja med något annat kul i höst? Och på tal om att börja ett nytt liv – kolla in uppropet här nedan!

UPPROP

Var med i ny reportageserie – låt Allas lösa dina problem!

Kvinna får idé

Behöver du en nystart? I höst drar vi i gång en ny reportageserie där vi hjälper er läsare lösa era problem. Och då behöver vi i vår tur er hjälp!

Genom att delta ger du ett ovärderligt bidrag till tidningens innehåll, samtidigt som du får tips och råd av experter inom just ditt problemområde.

Så här går det till:

Skriv till oss och berätta om ett specifikt problem du har. Det kan handla om hälsa, vikt, familje- eller kärleksrelationer, ekonomi, motivation – ja, allt vad vi människor kan brottas med här i livet.

De utvalda blir presenterade med sitt dilemma i tidningen, där vi även låter en eller flera experter på det aktuella området ge råd och förslag på en lösning. Vi gör även en uppföljning här på Allas.se om hur det gick sen.

På det här sättet kan både ni som medverkar och alla som läser få många värdefulla råd och insikter.

Vi tycker att detta är en jättespännande idé. Hoppas att ni håller med!

Välkommen att skicka in en beskrivning av dig själv och ditt problem till:

Mail: gunilla.hedenby@allas.aller.se

Brev: Allas, Gunilla Hedenby, 205 35 Malmö

Hej Gunilla!S� var �ntligen bilderna klara!Ha en fin vecka!MvhCharlotte

Träffa oss även på vår blogg Gunilla, Simba och Tasse!

Hjälp oss skapa Tjejsnack!

Mejla och kommentera, föreslå ämnen, tyck till om krönikorna, om livet, allt du känner för! Skicka gärna med ett foto! Alla införda bidrag honoreras. Mail: gunilla.hedenby@allas.aller.se och charlotte.silfverberg@allas.aller.se. Brev: Allas, Tjejsnack, 205 35 Malmö.

LÄS OCKSÅ

(37)
(0)

Annons

  • http://frunsblogg.blogspot.com/ Fru Eriksson

    Eftersom jag både är skadad & sjuk bla så tränas det liiite p.g.a det här,men försöker så gott jag kan 😉

    /Kram

  • http://gunillaofrasse.allas.se/ Gunilla, Simba och Tasse

    Förstår dig så väl kära Frun, hoppas du i alla fall kan följa med din Micke på hans golfrundor <3
    Varma Tjejsnackhälsningar från Gunilla

  • Karin Ekberg

    Välkommen tillbaka med tjejsnack.
    Promenera mycket det är något jag gör o tänk att nu är det höst det ska städas o putsas, dom säger att det är bra motion, gå till gym är inget för mig, man känner sig så dum där med viftande med både armar o ben.
    Mvh Karin i Tullinge

  • http://gunillaofrasse.allas.se/ Gunilla, Simba och Tasse

    Karin: Tack så mycket, det är jättekul att få Tjejsnacka igen! 🙂 Visst är städning motion, och mer lagom ansträngande än gym. Jag går ju på gympa utan redskap, gillar inte de där maskinerna, men gympan är minsann också ganska tuff! I alla fall för mig, jag har också mest nöjt mig med städandet och så cykelturerna till jobbet 🙂
    Glada Tjejsnackhälsningar från Gunilla

  • Mona G

    Hej kära Gunilla! Så härligt att ”Tjejsnack”är tillbaka, vi är många i Fan Cluben som saknat det. Som vanligt har du hittat ett brännbart och ”hett” ämne som berör.Det här med att träna väcker både lust och dåligt samvete… Men här är ett litet ”sofftips”:Jag har hantlar liggande i soffan. Eftersom de bör matcha den övriga interiören så är dom rosa,så klart!Under reklamen brukar jag köra 3x 30 på var arm. Vid gynnsamt humör så lägger jag dem på foten och gör lika många benlyft. Så visst kan man träna i soffan också,fast i liten skala. Ha en fin fortsättning på veckan! Kramar till dej och klappar till de små rara kissarna från Mona

  • Lotta

    Haha! Hoppas att det håller i sig, det där märkliga som hände dig, och att det ger resultat.
    Förresten, är det inte skadligt för knäna att gå i trappor? 😉
    Kör på!

  • http://gunillaofrasse.allas.se/ Gunilla, Simba och Tasse

    Mona G: Vilken underbar idé, du är ju genial, Mona!! Rosa hantlar i soffan, det är bara så bra! Längesedan jag fick ett så roligt och användbart tips 🙂 Skulle kroppen protestera alltför mycket mot gympan, så är det jag som börjar soffträna direkt!
    Kramar och klappar och glada Tjejsnackhälsningar från mig, Simba och Tasse! <3

  • http://gunillaofrasse.allas.se/ Gunilla, Simba och Tasse

    Lotta: Ja, jag vete tusan vad som hände, men snart firar jag bannemej tiogångsjubileum på Friskis 🙂 Otroligt men sant!
    Har också hört att det absolut inte bra för knäna att gå i trappor 🙂
    Tack för uppmuntran!
    Glada Tjejsnackhälsningar från Gunilla


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…