Annons
Annons


Tjejsnack med Gunilla: Jag har börjat träna hemma – med publik…

I helgen tassade två katter oroligt omkring i sovrummet. Något konstigt hade hänt med deras matte…

Kvinna med vattenflaskor

Er krönikör Gunilla Hedenby med sina hantlar till hemmaträningen – två vattenflaskor som fylls med lämplig mängd vatten. Foto: Anne Ulander på Allas.

I stället för att som vanligt ligga livlös i sängen låg hon på golvet och vred sig, vilt fäktande med armar och ben.

Något måste vara allvarligt på tok. Var matte sjuk? När hon efter att luftfäktats en lång stund plötsligt låg utsträckt på golvet alldeles stilla nosade de försiktigt på henne. Var hon fortfarande vid liv? Det var hon. Men konstigt var det. Vad hade hänt?

Annons

Ja, vad hade hänt? Jo, jag har börjat träna hemma!

Det började med att jag tänkte gå på Friskis basgympa. Men den enda tiden som fanns var på söndagsmorgnar klockan 10. Avfärdade genast denna tid som orimlig, råvägrar gå upp i ottan när jag inte behöver.

Men något måste göras åt mina värkande muskler… Googlade runt och hittade Vårdguidens video för hemmaträning. Allt som behövdes var en liten fri yta, två fyllda vattenflaskor och – märkligt nog – ett skohorn.

Flaskorna skulle agera hantlar och skohornet var till för att hålla kroppen i rätt ställning i vissa övningar.

Fixade min utrustning, startade videon och satte igång. Men – det verkade så lätt… Inte skulle väl jag, som cyklar till jobbet varje regnfri dag, bli trött av dessa mesiga övningar?

En kvart in i filmen flåsade jag tungt och svetten rann. Så nog funkade det!

Kände mig trött och belåten och riktigt nöjd med mig själv när halvtimmespasset var över. Så nu ska jag träna varje söndag tillsammans med Therése, Kyana och Bosse! Jag följer Mellan-Therése, som har halvlitersflaskor som hantlar, medan Nybörjar-Kyana kör utan och Starke Bosse går ut hårt med 1 ½-litersflaskor.

Jag valde halvlitersflaskor och tro mig, det räckte mer än väl!

Dagarna efter mitt första träningspass, hade jag givetvis en otäck träningsvärk, men musklerna kändes faktiskt lugnare. Ingen mirakelförändring men liiite bättre!

Men hoppas att Simba och Tasse har beslutat sig för att inte delta vidare i träningen – inte helt lätt att fokusera med två katter som lyckas vara i vägen precis hela tiden!

Tränar du regelbundet? Vad i så fall? Har du testat hemmaträning?

Perfekta skäl att inte träna…

…eller träna hemma! Det finns som ni ser flera vägande skäl att avstå från träning. Punkt 2, om farliga redskap håller er krönikör helt med om. Har bara besökt ett gym en enda gång – i tjänsten – och hade ont i en vecka efter att ha dragit några gånger i en av de hiskeliga apparaterna. Hu, så hemskt!

1. Det är dyrt.

2. Du kan skada dig. Tunga träningsredskap är livsfarliga om de används fel.

3. Du kan bli sjuk. Av bakterierna på gymmet eller av överansträngning.

4. Du behöver din tid till annat – familjen eller tv-serier.

5. Och så det kanske bästa smitarskälet av alla: Ett glas rött vin sägs förbränna lika mycket fett som ett träningspass – hurra!

LÄS OCKSÅ

7 skäl att inte börja träna i dag

Ett glas vin är lika bra som en timmes träning

I rättvisans namn – det finns en hel del skäl FÖR att träna!

Träffa oss även på vår blogg Gunilla, Simba och Tasse!

Läs mer om Tjejsnackkrönikör Gunilla Hedenby här

Hjälp oss skapa Tjejsnack!
Mejla och kommentera, föreslå ämnen, tyck till om krönikorna, om livet, allt du känner för! Skicka gärna med ett foto! Alla införda bidrag honoreras, även de kommentarer från nätkrönikan som publiceras i tidningen. Mail: gunilla.hedenby@allas.se. Brev: Allas, Tjejsnack, 205 35 Malmö.

LÄS OCKSÅ

(103)
(0)

Annons

  • Anna Eriksson

    Åh Vad roligt att du börjat träna hemma! Välkommen till klubben. Själv vill jag bli lite muskulösare på mina armar så jag kan bära linnen snyggare i sommar samt få en lite fastare mage.Jag har ett par 2 kilos hantlar som jag använder varje dag,samt en annan övning som ska sägas fixa det berömda gäddhänget. O så lite sit ups på det. Jag märker redan resultat efter några månaders träning, Lycka till Gunilla!
    Kör hårt!

  • Lotta

    Vad ska jag säga? Jag är djupt imponerad. You go girl! Själv tränar jag hemma varje dag:
    Ibland går jag på toan på övervåningen = en hel trappa upp och ner, benmuskelträning.
    Står på tå och sträcker mig efter kakburken som står högst upp i skåpet = stretchar sidorna och baksidorna på armarna, samt benen.
    På kvällen ligger jag i soffan och får halvresa mig för att nå fjärrkontrollen = situps, tar hand om hela magpaketet.
    Vardagsträning äger!

  • Anna: Håller tummarna för att dina armar och mage och mina muskler i allmänhet bli i lite bättre form av hemmatränandet 🙂 Tack för hejaropen!! 😀
    Glada Tjejsnackhälsningar

  • Lotta: Haha, den träningen har jag också kört i många år nu, men av någon underlig anledning verkar den varken förbättra styrka eller kondis 😀 Men visst är vardagsträning bäst 🙂
    Glada Tjejsnackhälsningar


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…