Annons
Annons


Undvik fällorna: 11 oväntade anledningar till trötthet

Trötthet behöver inte bara bero på sömnbrist. Vi har listat 11 skäl till varför orken tryter – och hur du får energin tillbaka!

Kvinna i sängen med kudde över huvudet.

Ständig trötthet kan bero på oväntade anledningar.

Trötthet är ett vanligt problem, i synnerhet under årets mörkaste månader. Men tröttheten behöver inte bero på att du sovit för lite.

Här är 11 oväntade anledningar till att du alltid är trött:

1. Du dricker för lite vatten
Uttorkning har en negativ inverkan på energinivån. Vid vätskebrist pumpas blodet långsammare och dina muskler och organ får vänta längre på syre. Se till att få i dig minst 2 liter vatten om dagen, särskilt om du dricker mycket kaffe eller te.

Annons
Gilla Allas.se på Facebook

2. Du hoppar över frukosten
Om du slarvar med frukosten och ofta känner dig trött kan du testa ifall du blir piggare av att äta ett ordentligt morgonmål. Det ger kroppen ny energi efter nattens reparationsarbete. Sikta på en frukost med fullkorn, protein och nyttigt fett – det håller dig mätt och pigg länge.

3. Du har svårt att säga nej
Är du den som alltid ställer upp? Fast du egentligen har annat att göra? Att aldrig säga nej gör dig väldigt utmattad i längden. Jobba på att sätta gränser så får du mer tid och ork till dig själv.

Läs också: Så får du mer tid – 7 effktiva tips!

4. Du ställer för höga krav
Höga krav kan snabbt dränera dig på energi. Ingen människa är felfri, så undvik orealistiska mål och strävan efter perfektion. Försök i stället att öva dig på att göra saker ”bra nog”.

5. Du tänker negativa tankar
Är du benägen att alltid föreställa dig det värsta? Om du ständigt förväntar dig katastrofer är det inte underligt att du blir utmattad. Ta itu med din oro genom exempelvis en stunds lugn meditation.

6. Du äter snabba kolhydrater
Stora mängder vitt mjöl, socker och andra snabba kolhydrater gör att blodsockret åker bergochdalbana. Du får snabbt energi, men hamnar strax därefter i en blodsockerkrasch. Livsmedel rika på protein, fullkorn, vitaminer och antioxidanter är betydligt bättre om du vill hålla dig pigg.

7. Du motionerar för lite
Det blir lätt en ond cirkel: du känner dig för trött för att träna, men att hoppa över träningen gör dig ännu mer orkeslös. Lyckligtvis har studier visat att så lite som 20 minuters träning tre gånger i veckan kan göra dig betydligt piggare. Så försök att ta en liten promenad.

Läs också: Så många kalorier förbränner du i vardagen!

8. Du har stökigt omkring dig
Ett ostädat hem, stökigt kontor eller en inbox full av olästa mejl kan få vem som helst att bli matt. Amerikansk forskning visar att ett ostädat skrivbord stör din förmåga att fokusera och gör det mycket svårare för din hjärna att bearbeta information. Några enkla organisationsknep kan därför göra under för din energi.

9. Du är aldrig ledig
Är du ständigt uppkopplad och tillgänglig? Kollar du telefonen såväl kvällar som helger och semesterdagar? Att aldrig tillåta sig själv att vara helt lediga tär på oss i längden och kan i värsta fall leda till utbrändhet. Se till att ta regelbundna pauser – du behöver inte vara anträffbar hela tiden.

10. Du sover på oregelbundna tider
Om tidsförskjutningen blir stor mellan helg och vardag kan kroppen reagera med trötthet. Sena helgnätter med påföljande sovmorgnar gör att vi känner oss trötta i början av veckan. Försök att hålla ungefär samma sovtider varje dag.

11. Du släpper aldrig skärmen
Det elektroniska ljuset från mobiler, läsplattor och laptops stör kroppens produktion av sömnhormonet melatonin och kan försämra din sömnkvalité. Följden blir att du känner dig trött påföljande dag, trots att du har sovit tillräckligt många timmar. Stäng av skärmen i tid så gör sömnen större nytta för din kropp.

Läs också: 5 snabba sätt att bli morgonpigg!

Artikeln publicerades först på MåBra. Källa: Health.com

LÄS OCKSÅ

(299)
(3)

Annons

  • widdersign

    Jag är för tillfället sjukskriven. Det har tagit mig drygt ett år innan jag tog mig samman för att gå till läkare. Konstant trött. Kände mig aldrig utvilad. Jag var seg i tanken och att göra den enklaste sak tog tid – vilket är frusterande när man är stressad…jag sjukskrevs för depression. Blodprover togs och jag har lågt blodvärde. ”Men det är ju inte så konstigt att du är trött” sa läkaren ”du har ju Anemi!”. Järntabletter skrivs ut. Fler provtagningar visar positivt för blod i avföring och remiss för i första hand gastroskopi. Kanske endoskopi (förhoppningsvis inte!). Så, har du varit trött en längre tid- orda tid och kolla dig!


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…