Annons
Annons


Utmaningen: DodgeBall – när lek blir allvar

testa Dodge Ball

– Klara färdiga gå! Det gäller att springa fram till bollarna vid given signal och sedan träffa någon i motståndarlaget.

utmaningen ruta– Om du blir bränd får du ställa dig i skamvrån där vi har en ”Penalty list”, slå en tärning och beroende på vilket nummer du får gör du som där står. Vi är ständigt i rörelse!

Orden smäller hårt från tränaren Maurice på SATS i Västra Hamnen i Malmö. Det är dags för Dodgeball. Eller Spökboll som vi kallade det för i skolan. Nu har en aktivitet som utövades i skolgymnastiken blivit förflyttad till träning för vuxna. Nu är det allvar och ”Anything goes!”

jkjkljl

Slå tärning och få ditt straff.

Tärningen ger dig ditt straff
Vi blir uppdelade i lag, fem i varje. De mjuka skumbollarna står prydligt placerade i mitten av salen. När Maurice ropar ”GO!” springer vi fram mot bollarna. Tar snabbt en boll. Sedan gäller det att träffa någon i motståndarlaget samtidigt som man undviker att bli träffad själv. Det finns ingen kroppsdel som är förskonad mot att bli bränd. Även om bollen studsat i marken gills det. Men om jag fångar bollen direkt kan jag fortsätta spelet utan att behöva gå till straff-hörnan.

När jag blivit träffad springer jag till sidan där straff-listan ligger, slår en tärning. Och beroende på siffra får jag något av följande:

1. 15 Push-Ups (på knä eller tår)
2. 10 Burpees
3. 20 Lunge Jumps
4. 20 Mountain Climber
5. 10 Hip-Ups (per sida)
6. 15 Jack-Knifes

Jag inser min svaghet
Maurice avbryter plötsligt i vårt spelande och då är det dags för lite andra övningar i form av grodhopp. Det är jobbigt och det känns ordentligt på baksidan av lår och rumpa. Vid det här laget är man redan trött efter att ha försökt springa undan flygande bollar från höger och vänster.

Pausen mellan två matcher blir träning i form av grodhopp.

Pausen mellan två matcher blir träning i form av grodhopp.

Det är dags igen för en match och tränaren går gärna in själv och kastar bollar. Jag får smaka på en och annan. Personligen flyr jag helst undan bollarna. Jag duckar och hoppar men att kasta och träffa är min svaghet. Det är rätt frustrerande. Det är någonting med min arm, tänker jag. Den vill bara inte, kanske har den gått i tidig pension. Den vill inte skjuta iväg bollen med sådan där kraft som jag ser andra göra. Det blir mest som en långsam båge som börjar nerifrån och åker upp..upp och ner ner…perfekt för någon i motståndarlaget att ta lyra på. ”Attsingen!”

dfgsdfd

Tränaren Maurice vill sätta ännu mer fart på spelet.

Efter trettio minuter känner jag mig väl bearbetad i kroppen och tiden bara flög förbi. Jag hade kunnat träna ett pass till men jag kände mig även nöjd där.

Aktivitet: Dodgeball
Tänk på: Bra sneakers och vattenflaska
Bra: Ett kort och intensivt pass där du får upp flåset.
Mindre bra: Vi fick ingen beskrivning av hur straff-övningarna går till. Det kan vara bra att själv ta reda på innan passet sätter igång. När vi väl satt igång går allting i rasande tempo.
Passar den: Som är lätt tävlingsinriktad. Som vill kompensera sina gym-övningar med ett kort pass där du svettas ordentligt. Det passar även alldeles utmärkt som ett enkelt träningspass för den som har lite tid för träning men som ändå vill känna sig nöjd efteråt.
Sammanfattning: Ett roligt, stimulerande pass som passar den lekfulla som har bra bollsinne och kastarm.

Text och bilder: Liv Binkowski

LÄS OCKSÅ

(8)
(0)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…