Annons
Annons


Vaccinera dig mot höstdepp – 4 bra tips!

Det är tungt för många att ställa om sig från sommarens värme, uteliv och frihet till den mörkare höstens inbundna tillvaro. Men här presenterar vi fyra steg för hur du ska klara omställningen.

mot-hostdepp

Smart vardagsmotion: Lite dans medan potatisen kokar!

Förberedelser inför hösten är viktig. Vi kan genom några övningar i princip vaccinera oss och stå emot höstdeppen.

Skapa motståndskraft
Förmågan att framgångsrikt hantera betydande förändringar, motgångar eller risker kallas inom psykologin för resiliens – motståndskraft. En del människor har det redan i sig och märker inte mycket av den förändring som sker när vi går över från sommar till höst. Andra kan behöva lite hjälp på vägen för att höststarten ska gå lite lättare. Hjälp att helt enkelt  skaffa sig nya energigivande vanor!

Ta vara på den goda känslan
Att skapa, och behålla, en ny vana gör man enklast genom att vanan utförs i ett liknande sammanhang, gärna vid samma tidpunkt. Allra helst varje dag. Och här betyder den egna övertygelsen allt. Det går oftast inte att skaffa en ny eller bryta en gammal vana för någon annans skull. Det är din egen vilja, logik och känsla det handlar om. Låt logiska argument få dig att kliva ur soffan och ta var på den härliga känslan av exempelvis en härlig höstpromenad. Då vill du troligtvis göra det igen.

4 bra tips mot höstdepp

1. Öva dig på motgångar – genom erfarenhet ökas vår tilltro till den egna förmågan. Vi lär vi oss helt enkelt att lita på oss själva (självtillit). Ju fler saker vi klarar av desto bättre blir vi också på att hantera motgångar och situationer när de dyker upp – även om man inte vet vad för situation det är. Så träna upp din självtillit. Välj ut en uppgift som du tycker verkar jobbig. Dela upp den i småuppgifter med delmål som är enklare att uppnå. Gör en uppgift i taget och snart har du löst hela uppgiften – och ökat din självtillit! Glöm inte att belöna dig för varje avklarat delmål.

2. Hitta ljuspunkterna i mörkret – När allt känns motigt, hösten är mörkare än vanligt och högen växer på skrivbordet är det extra viktigt att aktivera sig och göra trevliga saker! Det gäller det att hitta ljuspunkterna. Gör något aktivt, baka en kaka, spela tv-spel, lyssna på musik. Det viktiga är att du gör något roligt som du gillar, litet som stort, varje dag. Det hjälper kroppen att återhämta sig samtidigt som det ökar på din egen kreativitet.

Läs också: 5 tips som ger dig energi i höstmörkret!

3. Fortsätt att umgås – Våra vänner är extra viktiga när livet känns lite motigt. Det är lätt att man hamnar framför tv:n efter en tung dag på jobbet – i synnerhet om vädret inte är så inbjudande. Men socialisera dig! Bjud en vän på fika, gå på bio, promenera eller är en tidig frukost. Är du för stressad så ordna en lunchdate. Dina vänner är viktiga och du bryter samtidigt själv den isolering som gärna inträffar under den mörka årstiden.

4. Rör på dig -Det är bra att träna, men du måste inte gymma eller springa en löprunda varje dag. Vardagsrörelse hjälper också. Till exempel som att gå i trappor istället för att ta hissen, hoppa av en hållplats tidigare, lunchpromenader, cykla till jobbet. Eller varför inte dansa i köket medan potatisen kokar färdigt? Allt som får upp pulsen lite räknas. Energin du får av rörelserna hjälper dig att hantera stress och andra, både psykiska och fysiska, påfrestningar.

Realistiska mål
Följ de här råden och hösten blir lite lättare att hantera. Se bara till så att du inte blir överambitiös, utan gör det med måtta. Det viktigaste är att du kommer igång och det blir en ny god vana. Att ändra beteende är en utmaning, så sätt upp realistiska mål, dela upp dem i småmål på vägen. Och glöm inte belöningen varje gång du uppnått ett delmål!

Av Mikael Frohm
Källa: Modernpsykologi

Läs också: 7 tecken på att du håller på att bli deprimerad!

tecken-pa-depression

LÄS OCKSÅ

(18)
(0)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…