Annons


Vad händer i kroppen när vi äter lågkolhydratkost?

Vilka är fördelarna med att äta mindre kolhydrater? Hur påverkas kroppen och vad händer med vikten? Här reder vi ut alla frågor!

Kvinna äter grönt.

Det finns flera fördelar med att minska på kolhydraterna.

Lågkolhydratkost definieras som en mathållning som innehåller mindre än 130 gram kolhydrater per dag.

Här är 6 frågor och svar om lågkolhydratkost:

  • Vad är kolhydrater?

Kolhydrater är socker och stärkelse. Socker finns särskilt i läsk, kakor och godis. Stärkelse är i princip också socker eftersom det innehåller sockermolekyler. Mat med mycket stärkelse är bröd, pasta, ris och potatis.

  • Hur mycket kolhydrater behöver kroppen?

Vi behöver 30-40 gram kolhydrater per dag, men detta kan våra kroppar själva producera. Därför behöver vi inte äta mat med kolhydrater alls. För att bespara kroppen arbetet med att producera socker, kan vi dock inta små mängder kolhydrater varje dag.

  • Hur påverkas kroppen av kolhydrater?

När vi äter mycket kolhydrater höjs blodsockret. Detta stimulerar insulinproduktionen – som i sin tur stimulerar fettlagring och hämmar fettförbränningen.

Annons

Läs också: Så många sockerbitar äter du – utan att veta om det!

  • Vad händer med vikten?

Om vi minskar intaget av kolhydrater sjunker även insulinnivån. Detta bromsar fettlagringen och ökar vår förbränning. Kroppen använder först upp våra sockerförråd och detta kräver extra vatten. Viktminskningen de första dagarna beror därför på vattenförlust. Den effektiva fettförbränningen startar efter cirka 2-6 dagar. Under denna process försvinner ofta suget efter godis och blir mätta av mindre mängd mat.

  • Vilka fler hälsofördelar har lågkolhydratkost?

Eftersom insulinnivån sjunker motverkas och behandlas även fetma och typ 2-diabetes. Låga nivåer av socker och insulin, i kombination med en bra balans mellan omega-3- och omega-6-fettsyror, motverkar också inflammationer och stärker immunförsvaret. Lågkolhydratkost tros dessutom kunna bidra till att minska utvecklingen av cancer.

  • Kan jag få några abstinensbesvär?

Vissa drabbas av trötthet, huvudvärk, kramp i benen, ökad urinmängd, svettningar och yrsel. Att minska kolhydraterna gradvis de första 1-2 veckorna kan lindra abstinensen. Drick även extra vatten och salta lite mer på maten. Obehagen försvinner snabbt och de flesta får ännu mer energi än tidigare!

Läs också: 12 matvaror som skyddar ditt hjärta!

Källor: Läkarna Sofie och Erik Hexeberg/Hexeberg Klinik

LÄS OCKSÅ

(43)
(0)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…