Annons
Annons


Var fjärde svensk geotaggar platser på resan

Det har blivit allt mer populärt att knyta an sina Facebook- och Instagrambilder till en geografisk plats genom så kallad geotaggning. En färsk undersökning som resebyrån Ticket har genomfört visar att var fjärde svensk geotaggar platser i sociala medier när de reser. De populäraste ställena att geotagga är på flygplatsen och vid kända sevärdheter.

Annons

Att visa upp att man reser är vanligt förekommande i sociala medier. Den första uppdateringen sker oftast på flygplatsen, som enligt Tickets Novus-undersökning är den populäraste platsen att geotagga. Stockholm Arlanda Airport har till exempel snart en miljon ”Facebook-incheckningar” och Göteborg Landvetter Airport har nästan en halv miljon.

– Geotaggen från flygplatsen blir ofta startskottet på ett kommande flöde med semesterbilder från en rad olika platser. Man nöjer sig inte längre med att bara lägga upp en bild. Man vill även namnge stället specifikt, så att ens vänner och följare kan inspireras, se exakt adress, andra gästers bilder och så vidare, säger Maria Gertell, kommunikationsansvarig på Ticket.

På delad förstaplats tillsammans med flygplatsen hamnar även kända sevärdheter, till exempel Eiffeltornet, Kinesiska muren, Chichén Itzá och liknande. Hotell och restauranger är också populära platser att geotagga.

Att geotagga bilder är som väntat vanligare bland yngre resenärer. Bland 18 – 29-åringarna svarar 35 procent att de brukar geotagga platser och bland 30 – 49-åringarna är motsvarande siffra 30 procent.

De fem populäraste platserna att geotagga

1. På flygplatsen och vid kända sevärdheter (delad etta)

2. På hotellet

3. På restauranger

4. På nöjes-/äventyrsparker, vattenland eller liknande

5. På barer/nattklubbar

LÄS OCKSÅ

(0)
(0)

Annons

Annons

Annons


allasbutik

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…