Annons
Annons


Var tredje svensk väljer vegetariskt

gronsaker

Mer än var tredje svensk (36%) äter vegetarisk mat en eller flera gånger i veckan – och 22 procent planerar att äta mindre kött det närmaste året.

Det visar en ny undersökning.

Det finns en tydlig trend: vi äter allt mer vegetarisk mat och säger att vi på sikt ska minska vårt köttätande och det främst av miljö-och klimatskäl, men även av hälsoskäl.

Annons

Kvinnor är mer inställda på att äta mera grönt framöver (25%), medan det bland de yngre är ännu fler (31%).

Den nya vegotrenden avspeglar sig också tydligt i matkedjornas sortiment och försäljning.

På Willys och Hemköp har kyld vegetarisk mat ökat med 116 procent det senaste året, vilket kan jämföras med en ökning på 40 procent året innan. För dagligvaruhandeln i stort är ökningen 73 procent och 12 procent för djupfryst vegetarisk mat.

Enligt undersökningen är det enbart 7 procent kvinnor och endast 2 procent män som säger sig vara renodlade vegetarianer idag. Men det ökade intresset kring djurhållning, ekologiskt, närodlat, hållbarhet och inte minst den hälsotrend vi ser i samhället i dag är den främsta förklaringen till det ökade intresset för vegetariskt mat bland den breda allmänheten.

Detta avspeglas också i att sortimentet breddats. Bara under det senaste året har lågpriskedjan Willys ökat sitt ekologiska utbud med ett hundratal nya produkter och de vegetariska utbudet växer hela tiden hos båda kedjorna.

Sifo-undersökningen visar också tydligt att konsumenterna hungrar efter mer kunskap kring vegetarisk mat och matlagning och att recept och ökad inspiration från butikshåll skulle få dem att handla ännu mer vegetariskt.

Undersökningen genomfördes av TSN-Sifos webbpanel 26-28 oktober på uppdrag av Axfood. Antalet svarande var 1 086 slumpmässigt utvalda från allmänheten.

LÄS OCKSÅ

(0)
(0)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…