Annons
Annons


Varannan känner prestationsångest i köket

Sociala medier har sällan upplevt en sådan uppsjö av matbilder likt den som nu florerar. Gemene Instagramanvändare – mästerkock eller rookie – publicerar bilder på sina senaste köksalster och våra flöden fullkomligt översvämmas av välbyggda hamburgare och fulländat ljussatta sallader. Men hur påverkas vi och vår matlagning av denna ständiga exponering?

matlagning

Enligt en ny undersökning från Falksalt känner nästan hälften av svenskarna prestationsångest kopplat till matlagning när de ska ha gäster.

Tydligt framträdande i undersökningen är att 61 procent av kvinnorna känner prestationsångest kopplat till matlagning när de ska ha gäster, jämfört med män där samma siffra endast är 35 procent. Dessutom skulle de flesta svenskar (63 procent) vilja bjuda hem folk oftare än vad de gör, och de dominerande orsakerna till detta är brist på både tid och pengar. Det går också att se skillnader mellan olika ålders- och inkomstgrupper. Det är fler i åldersgruppen 18-34 som skulle vilja bjuda hem folk oftare än vad de gör i dagsläget (74 procent).

Annons

Därtill är det fler studenter och låginkomsttagare som anger pengabrist som orsak till att de inte gör det. Att svenskar rentav drar sig för att bjuda hem folk om tid och pengar inte finns kan möjligtvis vara symptomatiskt för att vi är rädda för att vår middagsbjudning inte är bra nog.

Att middagsbjudning är ett stort projekt för många blir tydligt när det kommer till planeringen. Många svenskar börjar planera vad de ska äta, långt innan själva middagen. När det kommer till att
förbereda sin middagsbjudning, är det så många som 1 av 3 svenskar som börjar planera redan en vecka innan, och bara fyra procent spontanköper något precis innan.

Det absolut viktigaste när svenskar ska bjuda hem folk på middag är, föga förvånande, hur maten smakar. Men smaken och kvaliteten på maten är inte det enda viktiga vid en middagsbjudning. Nästan 7 av 10 uppger till exempel att ett städat hem är viktigt, och en fin dukning och uppläggning av maten är andra visuella attribut som svenskar tycker är betydelsefulla. Dessutom tycker nästan dubbelt så många kvinnor att dukningen är viktig (51 procent) jämfört med män (26 procent) och kvinnor framhåller också särskilt betydelsen av att uppläggningen är fin (37 procent kontra männens 25 procent). Då andras till synes perfekta mat plötsligt är allt mer närvarande i vår vardag är det kanske inte så konstigt att vi lägger allt mer vikt vid att maten inte bara ska smaka bra, utan att den också ser bra ut.

En fin uppläggning kan imponera såväl IRL som i sociala medier. Nästan en tredjedel (29 procent) i åldersgruppen 18-34 uppger att de någon gång tagit en bild på en maträtt i syfte att publicera den på sociala medier och sedan ångrat sig. Men med rätt verktyg kan även den tröttaste pannbiffen bli bildskön.

Undersökningen i korthet:
· 61 procent av kvinnor känner prestationsångest kopplat till matlagning (jämfört med män där 35 procent uppger att de känner prestationsångest i köket).
· 63 procent av svenskar skulle vilja bjuda hem folk oftare än vad de gör idag.
· 74 procent i åldersgruppen 18-34 år skulle vilja bjuda hem folk oftare än vad de gör idag.
· En tredjedel av svenskar planerar sina middagsbjudningar en vecka i förväg och bara fyra procent spontanköper något precis innan.
· 7 av 10 uppger att ett städat hem är viktigt när de ska ha gäster hemma.
· 51 procent av kvinnor tycker att dukningen är viktig vid middagsbjudningar– samma siffra för män är 26 procent.
· 29 procent i åldersgruppen 18-34 år uppger att de någon gång tagit en bild på en maträtt i syfte att publicera den men sedan ångrat sig.

 

LÄS OCKSÅ

(0)
(0)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…