Annons
Annons


Så blir du lyckligare – 10 enkla tips!

Små förändringar och nya sätt att tänka. Mer behövs inte för att du ska känna större lycka och tillfredsställelse med ditt liv.


sa-blir-man-lycklig

10 knep som kan göra dig lyckligare

1. Upplevelser i stället för saker
Visst ska man unna sig en snygg klänning eller nya gardiner, om man behöver dem. Men att spendera pengar på ett dussin onödiga kaffekoppar eller ett par nya skor till samlingen ger inte lika mycket som att investera i upplevelser. En bussresa till ett nytt utflyktsmål eller en konsert med en världsartist ger, enligt undersökningar, en mer långvarig lyckokänsla än att köpa saker.

Annons

2. Skvallra snällt
Alla skvallrar. Men att ständigt dra upp negativa saker om allt och alla gör att den som lyssnar omedvetet kopplar ihop de negativa karaktärsdragen med den som talar om dem. Så om du inte vill upplevas som misslyckad, försök skvallra med lite humor och gå inte in på djupet i alla tillkortakommanden.

3. Sluta fantisera
Att dagdrömma kan vara viktigt för att upptäcka vad man vill ha och önskar av livet. Men stannar man vid att drömma om alla perfekta saker man vill ska hända kan det sluta i platt pannkaka och frustration. Visualisera i stället realistiskt om det du vill uppnå, och vilka verkliga steg du kan ta för att nå dit.

4. Minska på möten
Ständiga jobbmöten och grupparbeten med brainstorming för kreativiteten är ofta rena tidstjuvarna. Sätt dig i stället i lugn och ro vid arbetsbordet och börja producera genom att ta ett steg i taget. Det ena ger det andra och rätt som det är ligger uppgiften klar och du känner dig nöjd, nyttig och redo för större uppdrag.

5. Rasa mindre
Skrik, gap, och att smälla i dörrar eller boxa i kuddar skapar mer stress i stället för att förlösa den. Dessutom ger det obalanser i hormonsystemet, vilket skapar ännu mer stress i kroppen. Gör i stället en paus, andas djupare och stilla sinnet. Och ändra perspektiv, till att ”vad gör det här om 100 år?”.

6. Be till högre makter
Livet på jordklotet är en gåta som ingen har lyckats lösa. Alla studier visar dock att de som ber och känner vördnad för denna mystiska tillvaro mår bättre än de som inte ber. Bäst livskvalitet har de som ber för andra än sig själv. Denna osjälviska handling sänker stresströskeln för vardagsproblem och ger en känsla av att vara till betydelse för andra.

7. Sluta tjata
Ständigt tjatande är just lika fruktlöst som det låter, det upphör aldrig. Försök i stället bita dig i tungan och ha överseende med andras brister. När tjatet har tystnat kanske den som irriterat dig blir mer positiv – och frivilligt gör det som man har tjatat om, vilket ger dig en känsla av styrka och respekt.

8. Säg ja mer
Att alltid vända och vrida på allt, känna efter vilket som är bäst och spekulera fram och tillbaka stjäl tid från att verkligen göra saker. Säg ja till nya dejten, framför ursäkten du har våndats över och häng med på weekendresan med nya arbetskamraten. Samla helt enkelt ja-upplevelser.

9. Ransonera frågorna
När ungarna kommer hem från skolan är du fylld av frågor om hur dagen har varit, vad de gjorde och med vem. Svaren blir ofta korta och truliga. Låt i stället barnen vara i fred en stund så blir du troligen översköljd av en lång frivillig redogörelse senare framåt kvällen när de känner för att prata av sig.

10. Ta plats i gemenskapen
Att be om småsaker, som att låna en bok eller få ett litet råd, är ett sätt att få andra människor att känna uppskattning. Prova också att befinna dig i mitten av en grupp, ett rum eller vid ett bord. Var inte heller rädd för att göra småfel. Det får dig att verka både mer varm och mänsklig.

Av Mikael Frohm
Foto: Shutterstock

Läs också: 7 tecken på att du har för mycket stresshormoner i kroppen

Stressad kvinna.

Lär dig att lyssna på kroppens signaler.


(91)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…