Annons
Annons


5 kryddor att lägga i maten – om du ständigt är förkyld

Orolig för att bli förkyld fyra gånger om även denna vinter? Ge ditt immunförsvar en förebyggande boost genom att lägga till nyttiga kryddor i maten.


Förkylningstiderna har kommit och med det kommer även det långvariga fenomenet serieförkylningar. Om du jämt känner dig hängig och förkyld kan det vara immunförsvaret som behöver hjälp på traven.

Annons

Tyvärr finns det ingen mirakelkur och för att undvika att drabbas är det enkla saker som god handhygien som står högst i kurs. För att förhindra spridning och återkommande förkylningar på kontoret är det bästa botemedlet att stanna hemma och vila vid första förkylningssymtom.

Gilla Allas.se på Facebook

Studier har dock visat att många örter och kryddor har egenskaper som ger vår hälsa och immunförsvaret en boost, men det gäller att få in dem i vardagen redan innan förkylningen slår till. Att frossa i dem när du väl är dunderförkyld kommer inte göra dig frisk över en natt, även om vissa kan ha en lindrande effekt.

1. Vitlök

Genom att äta vitlök kan du förebygga att drabbas av serieförkylningar, visar en studie som publicerats i American Family Physician. Vitlöken har nämligen antiinflammatoriska och antibakteriella egenskaper. När du väl drabbats av en förkylning har forskning dock inte kunnat visa att intag av vitlök skulle minska symtomen. Gör det till en vana att röra ner lite hackad vitlök i middagen redan i dag.

Läs också: Så odlar du egen vitlök

2. Kanel

Kanel kan motverka infektioner i kroppen, visar en studie från Touro College i New York. Kryddan har en antiviral effekt som inaktiverar virus och forskarna menar att en eller två matskedar om dagen kan förebygga virusinfektioner, vilket kan hjälpa mot såväl förkylningar som influensa. Dags att ta fram kanelbullar och börja strö kryddan över gröten!

3. Gurkmeja

Gurkmejan är känd som en av de starkaste antiinflammatoriska kryddorna som finns. Kryddan, som är rik på antioxidanter, dämpar inflammationer i kroppen på cellulär nivå och fungerar även renande för blodet. Tillsätt den karakteristiskt gula kryddan i en sås eller gör hälsodrycken Golden milk.

Läs också: 8 fantastiska anledningar att äta gurkmeja!

4. Basilika

Basilikaörten är känd för att ha en avslappnande effekt, vilket kan hjälpa mot huvudvärk som beror på spänningar i musklerna. Basilika gör sig god i tomatsåser, grytor eller varför inte på pizza tillsammans med mozzarella?

5. Ingefära

Ingefära har antibakteriella egenskaper och innehåller antioxidanter som ökar kroppens immunförsvar. Därför är det bra att äta ingefära förebyggande för att undvika förkylningar. Ingefära kan även hjälpa mot illamående, exempelvis under en graviditet. Örten gör sig god i många olika typer av rätter, exempelvis i soppor, smoothies och grytor.

Läs också: Gör din egen hälsodryck med ingefära!

Av Nanna Von knorring
Källor: Hälsoliv, Reader’s DigestReal Simple, MåBra
Artikeln publicerades först på MåBra.

Vill du leva ett sundare liv och nå din drömvikt?

Testa vår viktminskningskurs online!

Läs mer om kursen här!

DU FÅR…

● Kompletta menyer för 4 veckor

● Bästa kom-igång-tipsen

● Smarta listor som hjälper dig välja rätt mat

● Knepen för att bli av med sötsuget

● Superenkelt promenadprogram som ökar förbränningen

● Personliga tips från kvinnor som testat L7

Efter kursen kommer du garanterat att se stor skillnad på vågen och känna dig både piggare och friskare!


(12)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…