Annons
Annons


5 tips som ger energi i höstmörkret!

Hösten är här och det börjar bli mörkare på kvällar och morgnar. Känner du att orken börja tryta kommer här 5 tips som ger dig mer energi!


Många upplever att energinivån påverkas negativt när dagarna blir kortare och det kan kännas tungt att orka med vardagens måsten.

tips-energi-host

Läs också: Forskarna har hittat en orsak till kronisk trötthet

Så får du mer energi på hösten

1. Var ute så mycket du kan
Mata hjärnan med ljus, ljus, ljus! Ljusterapi är ett bra komplement, men ännu bättre är går ut en runda på lunchrasten – och lämna solglasögonen hemma! Det så viktiga ljuset kommer in genom ögonen och ger kroppen en signal att vakna.

Annons

2. Motion
När vi rör på oss får vi energi och producerar humörhöjande serotonin. Om du inte kan ta en promenad vid lunchtid, kan du kanske gå en promenad när du kommer hem – eller så kan du cykla till jobbet eller till bussen.

3. Bra mat
Du kan hjälpa humöret genom att äta bra mat. Bra mat hjälper produktionen av serotonin och serotoninhöjande mat är bl a nötter, ost, frön, inälvsmat, fågel och fisk. Järnrika livsmedel som lever, havregryn, rågbröd, sesamfrön och nötkött är också bra. Även grönsaker är bra. Ja, allt som hjälper till att hålla blodsockret på en jämn nivå under hela dagen är bra!

4. Heja Spanien och Alperna!
Det är så klart svårt att både ha råd och tid men finns möjlighet att åka till ett soligare land – gör det!

5. Sov gott!
Det är normalt att lite mer på vintern än vad vi gör på sommaren. Vi har ett ökat behov av sömn på vintern, så gå till sömns lite tidigare med gott samvete. Tvätten och dammsugningen kan vänta. Sömnen är viktigare!

Läs också: Sömnexperten: Vi borde inte börja jobba förrän klockan 10

Njut av hösten med vackra ljushållare från Ittala
– köp dem förmånligt från oss!

Iittala-ljusstakar

Av Allas redaktion
Foto: Shutterstock

LÄS OCKSÅ


(57)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…