Annons
Annons


6 hemligheter för att nå toppformen!

För att öka chansen att lyckas med att börja träna och komma i toppform är det några saker du behöver veta! Här är några typiska träningshinder som du kommer att möta på den långa och tuffa vägen mot ditt drömmål. Och tips på hur du river hinderna istället för att ge upp.


komma-igang-med-traning

Börja träna och kom i toppform!

  1. Det kommer att göra ont!
    Du kommer med största sannolikhet få ont i dina muskler, men så länge det bara är träningsvärk är det en positiv sak. Och det finns ingen anledning att hoppa över träningen bara för att du är öm i kroppen. Snarare så är det bra att träna för att lindra smärtan. Men var uppmärksam på om det är mer en specifik smärta än en allmän ömhet, då kan det vara en skada som gör att du bör ta det lugnt med träningen.
  2. Vilodagar är viktiga!
    Har du planerat ett så fullspäckat schema för din träning att du i princip inte har några dagar då du inte tränar? Då bör du ändra dina planer, din kropp behöver tid att återhämta sig. Du bör ha minst två vilodagar per vecka i din träningsplan.
  3. Du kommer att vilja äta för två!
    När du motionerar mycket kommer du att få lust att äta mer dagarna efter ett pass. För det första är det för att du bränner en massa kalorier, och för det andra påverkar motionen produktionen av hungerhormonet ghrelin. Se till att den mat du har tillgänglig är hälsosam och näringsrik. Ha inte skräpmat och godis hemma att frestas av.
  4. Du kommer förmodligen inte att gå ner i vikt!
    Om din önskan framför allt är att gå ner i vikt, då är det inte hårda träningspass du ska satsa på. Till exempel väger muskler mer än fett, och mycket träning kommer också att kräva att du äter mycket mat så att du kan bli starkare och snabbare .
  5. Du behöver inte energidrycker!
    Även om din kropp kräver extra mycket vätska under träning, så är det inte nödvändigt att du får vätskan från en söt energidryck. Det tar över en timme av intensiv träning innan det överhuvud taget kan finnas ett behov av att tillföra kroppen ny snabb energi. I de flesta fall är vatten alldeles tillräckligt. En banan kan också vara lika effektiv som en energidryck.
  6. Jämför dig inte med andra!
    Det kan vara frestande att jämföra dig med andra, till exempel dina vänner, din partner eller andra på gymmet. Men försök att undvika det. Ni har olika utgångspunkter och olika mål, och tänk på att det är för din egen skull du har satt dina mål. Det är inte en tävling med en slumpmässig kvinna som står på ett löpband bredvid dig.

Källa: Huffingtonpost.com
Foto: Shutterstock

Annons
Gilla Allas.se på Facebook

(0)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…