Annons
Annons


6 smarta tips mot led- och muskelsmärtor!

Led- och muskelsmärtor hör till åldrandet. Men det finns ingen anledning att gå runt och ha ont i onödan när man kan undvika det. Här är sex enkla råd hur du kan slippa smärtorna.


1. Sov inte för mjukt
En stor och skön säng är lycka för de flesta. Men vill du slippa muskelsmärtor i nedre delen av ryggen får sängen inte vara för mjuk.

2. Börja träna
Övervikt ökar risken för muskelsmärtor i ländryggen, så försök motionera varje dag.

Annons

3. Rulla med skuldrorna
Om du vill undvika led- och muskelsmärtor ska du inte sitta still mer än en timme åt gången! Res dig upp och gå omkring samtidigt som du sträcker ut. Rulla till exempel på skuldrorna var gång du pratar i telefon!

4. Simma
Ta en tur i simhallen. Att röra sig i vatten är nämligen särskilt bra för skuldror, nacke och ländryggen – det är skonsamt och mjukt för kroppen.

Simning är en bra och skonsam motionsform.

Simning är en bra och skonsam motionsform.

5. Frisk luft
Att komma ut i friska luften hjälper dig att bli av med spänningar i kropp och nacke. Gå ut och gå eller cykla. Det hjälper mot smärtorna!

6. Undvik hård mage
Ryggsmärtor kan uppstå på grund av hård mage. En överfylld tarm kan ge muskelsmärtor i ländryggen. Drick mycket vatten och ät en grov kost med mycket fibrer så minskar du risken för hård mage.


(27)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…