Annons
Annons


7 av 10 gör det varje vecka


7 av 10 svenskar äter fisk varje vecka. Men det finns tydliga regionala skillnader.

Rapporten, som bygger på fakta från fyra olika undersökningar från 2013, djupdyker i svenskarnas matvanor, attityder och köpbeteenden kring fisk och skaldjur.

Annons

Så många som 7 av 10 svenskar (70 procent) äter fisk minst en gång i veckan och fler än var tredje person (36 procent) minst två gånger i veckan. Bara 4 procent av personerna i undersökningen äter fisk mer sällan än en gång i månaden.

Gilla Allas.se på Facebook

Det finns dock tydliga skillnader mellan olika åldersgrupper. Ju äldre man är, desto oftare äter man fisk. I åldersgruppen 50 år eller äldre är det 77 procent som uppger att de äter fisk minst en gång i veckan. Motsvarande siffror för åldersgrupperna 30-49 år och 20-29 år är 66 procent respektive 64 procent.

När svenskarna äter fisk gör de det helst till middag – oavsett om det gäller vardagar eller helger. Det finns dock tydliga regionala skillnader. Västsvenskarna är de som i störst utsträckning brukar äta fisk till lunch och middag, såväl på vardagar som på helger. Norrlänningarna är däremot mer skeptiskt inställda till fisk och är de som i minst utsträckning väljer fisk till lunch och i näst minst utsträckning till middag.

Svenskarnas favoritfiskrätt är ugnsstekt fisk (20 procent), näst populärast är panerad fisk (13 procent), följt av fiskgratäng (11 procent) på tredje plats. Men smaken varierar. Den ugnsstekta fisken är klart mest populär i övre Norrland, fiskgratäng är mest omtyckt i mellersta Norrland och sushi är överlägset populärast i Stockholmsregionen.

Även mellan olika åldrar finns det intressanta skillnader. Medan sushi är den näst mest populära rätten i åldersgruppen 30-39 år (16 procent) går den inte alls hem i åldersgruppen 56-80 år (1 procent). Fiskgratäng är å andra sidan klart populärast bland äldre personer, 56-80 år (15 procent), och inte alls lika omtyckt bland personer mellan 20 och 39 år (8 procent).

Lax är svenskarnas absoluta favoritfisk. Det är både den fisk som köps mest i butik och den som föredras till lunch och middag. 34 procent av all fisk som svenskarna köper i butik utgörs av lax och i snitt äter svensken 5,8 kilo per person och år. Näst mest köper svensken sill/strömming (16 procent av de totala fiskköpen), följt av räkor (14 procent) på tredje plats.

När svensken ska köpa fisk är det kvaliteten som är överlägset viktigast. Fler än 8 av 10 svenskar (84 procent) anser att kvalitet är viktigt när de köper fisk och kvinnorna (87 procent) är mer kvalitetsmedvetna än männen (81 procent).

Pris (69 procent) och ursprung (65 procent) är också viktiga faktorer. Även här är kvinnor mer medvetna konsumenter än män. 73 procent av kvinnorna och 64 procent av männen anser att priset är viktigt. Motsvarande siffror för ursprunget är 70 procent av kvinnorna och 61 procent av männen. Störst skillnad mellan könen är det dock vad gäller miljömärkning, där 61 procent av kvinnorna och 49 procent av männen anser att det är viktigt.

 


(0)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…