Annons
Annons


7 av 10 svenskar delar resan i sociala medier


160058556

Skandinaviska resenärer är flitiga användare av sociala nätverk på semestern. Så många som 7 av 10 delar sina upplevelser via kanaler som Facebook, Instagram och Twitter. Och det är status-uppdateringar från ovanliga platser som gör oss mest populära.

Annons

Drygt 3000 personer har medverkat i undersökningen från nätresebyrån Expedia som tagit reda på hur svenskar, norrmän och danskar använder sociala medier i samband med resor. Att dela upplevelserna från semesterresan i sociala medier är viktigt för många skandinaver. Bland de svenska respondenterna uppger så många som 7 av 10 (70 %) att de delar sina reseupplevelser i sociala medier så som Facebook, Twitter och Instagram. Och norrmänen är ännu flitigare, 73 procent, svarar att de delar sina semesterupplevelser. Danskarna är desto mer återhållsamma. Endast 57 procent delar semestern i sociala medier. Bland de svenska resenärerna är det framför allt personer under 30 år som är de mest aktiva.

Svenskar mest aktiva under resan

I undersökningen fick deltagarna också svara på om de är mest aktiva i sociala medier före, under eller efter sin semester. Och det visar sig att svenskarna ligger i topp när det handlar om att dela bilder, checka in eller statusuppdatera under själva resan. 4 av 10 svarar detta, vilket är mest bland alla länder i den skandinaviska rapporten.

Annorlunda ögonblick får svensken att ”like:a”

Undersökningen visar också vad vi uppskattar att få uppdateringar om i sociala medier. Fler än varannan av de svenska respondenterna (53 %) svarar att uppdateringar från ”någon som gör något ovanligt eller besöker en annorlunda plats” skulle få dem att trycka på gilla-knappen.

Män delar för att inspirera – kvinnor för att andra ska veta vad de gör

Att ”ge tips och inspirera andra” är den främsta orsaken till att skandinaver i stort delar reseupplevelser i sociala medier. Svenskar är de som är mest generösa med att tipsa vänner och följare, då nära varannan (45%) uppger det som anledning. Det finns också skillnader när man tittar till kön. Och det är framför allt männen som delar reseupplevelser för att inspirera och ge tips – 49 procent av de svenska männen i undersökningen uppger det. Bland de svenska kvinnorna delar man istället i första hand för att visa andra vad man gör – 43 procent anger det som svar.

Bland kvinnorna i Norge och Danmark seglar dock ett annat påstående upp i topp. 42 procent av de norska kvinnorna och 41 procent av de danska kvinnorna uppger att ”det är ett enkelt sätt att lagra mina semesterminnen” som den främsta anledningen till att de delar sina upplevelser från resan i de sociala medierna.

 

TOPPLISTA: Därför delar vi reseupplevelser i sociala medier?

Sverige

1. Jag vill ge tips och inspiration 45 %

2. Jag vill att andra ska veta vad jag gör 40 %

3. Jag tycker det är ett bra sätt att spara semesterminnen 32 %

 

TOPPLISTA: Detta uppskattar vi mest i sociala medier?

Sverige

1. Någon som gör något ovanligt

/besöker annorlunda plats 53 %

2. Roliga/unika fakta 47 %

3. Restips 26 %

4. Landskapsbilder 23 %

5. Matupplevelse från resa 15 %

 

Undersökningen genomfördes av det oberoende undersökningsföretaget Epinion på uppdrag av Expedia bland 3020 personer över 18 år i följande länder: Sverige (1006), Norge (1009) och Danmark (1005).


(0)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…