Annons
Annons


7 enkla vanor som håller din hjärna ung och i form

Håll din hjärna skarp och ung med goda vanor. Här är sju knep som alla är lätta att ta till sig – eller vad sägs om att äta lite choklad varje dag?


För att hålla sig i god form behöver man träna och det gäller både kroppen och hjärnan. Det finns flera bra vanor som hjälper hjärnan att hålla sig ung och som dessutom är lätta att anamma i vardagen, knepen kräver nämligen inte många minuter per dag för att ge en hälsoeffekt.

Annons

Här är sju enkla vanor som du kan börja med redan i dag:

1. Lägg dig i tid
Mindre än sex timmars sömn kan leda till demens, enligt forskning publicerad i tidningen Learning & Memory. Se till att få tillräckligt med sömn och lägg dig tidigare om kvällarna. Har du svårt att somna och lider av sömnproblem kan du ta till knep för att somna snabbare.

Gilla Allas.se på Facebook

2. Ta hand om tänderna
Flera forskningsprojekt har kommit fram till att en sämre tandhälsa ökar risken för demens. Inflammationer i tandkött kan påverka immunförsvaret och är kopplade till en högre risk för demens. Borsta noga morgon och kväll och glöm inte tandtråden.

Tandborstning har fler hälsofördelar än man kanske tror. Bild: IBL Bildbyrå

Tandborstning har fler hälsofördelar än man kanske tror. Bild: IBL Bildbyrå

3. Skratta
Genom att skratta 20 minuter om dagen skyddar du hjärnan mot demens, enligt forskning från The Federation of American Societies for Experimental Biology. När du skrattar minskar nämligen stresshormoner som kan leda till minnesförlust. En perfekt ursäkt för att kolla ett extra avsnitt av en komediserie eller för att träffa dina vänner över en trevlig middag!

4. Gå i rask takt
Ta en rask promenad om dagen för att hålla kropp och huvud i form. Enligt en studie som publicerades i New England Journal of Medicine kan en rask promenad minska risken för demens.

5. Ät choklad
En vana som vi gärna tar till oss! Genom att äta choklad som innehåller den nyttiga gruppen antioxidanter som kallas flavonoider gynnar du kognitiva funktioner, exempelvis inlärning och problemlösning. Choklad kan även hjälpa mot åldersrelaterade minnesproblem och öka din koncentration.

6. Lär dig ett nytt språk
Minska risken för minnesförlust genom att lära dig nya saker, som exempelvis ett nytt språk. Enligt forskning publicerad i tidningen Neurology räcker det med 10 minuter per dag för att minska risken för demens. I dag finns ett stort utbud av appar som gör det enkelt att utmana hjärnan på ett enkelt och roligt sätt.

Att lära sig ett nytt språk håller hjärnan i gång. Bild: IBL Bildbyrå

Att lära sig ett nytt språk håller hjärnan i gång. Bild: IBL Bildbyrå

7. Drick ett glas rött
Grattis alla rödvinsälskare! Rödvin innehåller ämnet reservatrol, en antioxidant som kan bromsa utvecklingen av Alzheimers. Men glöm inte att dricka med måtta. Ifall du inte vill dricka vin finns reservatrol även i skalet på röda vindruvor och som kosttillskott.

Av: Nanna von Knorring
Foto: Shutterstock
Inspiration: Men’s Health

LÄS OCKSÅ


(11)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…