Annons
Annons


7 livsmedel mot tuffa magtider

Blev det för mycket mat och dryck på grillfesten? Här tipsar vi om 7 livsmedel som kan lugna ner oroliga magar!


magont

 

Bananer är lättsmält föda som inte kommer att tvinga magen att arbeta för hårt efter en kväll med massa mat och dryck. På grund av sitt fruktkött med mycket kalium kan bananer bidra till förbättring av matsmältningssystemet.

Annons

Apelsinjuice. Magbesvär kan ibland orsakas av brist på magsyra, och då kan en snabbfix vara att dricka apelsinjuice. Var dock noga med att dricka juicen innan du äter och inte tillsammans med kolhydrater då det kan leda till mer gas och annat obehag.

Gilla Allas.se på Facebook

Kryddor. Även om du kanske inte är så sugen på mat dagen efter, var ändå noga med att äta något. Lägg till lite krydda på maten då detta kan lugna en orolig mage. Kummin är till exempel en krydda som har visat sig stimulera levern att utsöndra mer galla och därmed hjälpa till med matsmältningen.

Vitt ris är precis som bananer ett livsmedel som inte tvingar magen att jobba allt för hårt.

Kokt potatis låter heller inte magen jobba hårt. Potatis kan även hjälpa till att stoppa diarré eftersom den suger upp vätska.

Äppelcidervinäger är en vätska vars egenskap som sammandragande vätska kan hjälpa till att förbättra magsmältningen, lindra kramper, bryta ner maten och lindra förstoppning. Om man inte vill dricka enbart vinägern kan man blanda en matsked vinäger med en matsked honung i en kopp med vatten.

Pepparmintste kan också användas för oroligheter i magen. Teet kan hjälpa till att lindra uppblåshet, kramper och illamående.

Läs också: Så slipper du stressmage – 10 tips!

Källa: huffingtonpost.com


(32)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…