Annons
Annons


Anti-förkylningsbibeln: 30 sätt att mota bacillerna

Höst och 
förkylning – ett 
strävsamt gammalt par som vi vant oss vid att stå ut med. Men det finns faktiskt knep som som kan förebygga och lindra höstförkylningen!


Här är 30 sätt att slippa förkylningar:

Te med citron 
och honung. Citron innehåller C-vitamin och honung antioxidanter. Studier antyder att C-vitamin kan förkorta sjukdomsperioden något 
om man tar det i 
förebyggande syfte. Inte när förkylningen väl har brutit ut.

Annons

Munskydd kan förhindra spridning 
av virus om det används korrekt, visar studier. Enligt en studie löpte familjemedlemmar till infekterade barn 80 procents lägre risk att smittas om de bar mask.

Gilla Allas.se på Facebook

Förkylningsspray kan förkorta sjukdomsperioden och lindra symtomen, hävdar vissa studier.

Echinacea, örtpreparat av röd solhatt. Studier tyder på snabbare återhämtning.

Undvik nässpray 
i början. En studie av läkaren Anders Åkerlund visade att det kan vara så att man förkortar förkylningen om man skippar avsvällande nässprej de första dagarna.

D-vitamin. När solen 
står lågt här i norr får vi 
inte tillräckligt för att bilda D-vitamin, som behövs för ett fungerande immunförsvar. Lösningen kan vara tillskott.

Zink. En studie visar att om man tar zinktillskott inom 24 timmar från att symtomen börjar kan man lindra och förkorta sjukdomsperioden.

Ta en träningspaus om du känner dig trött och risig. Med mindre stress kan kroppen lättare bekämpa infektioner.

Proteinrik mat tycks stärka immunförsvaret.

Symbiotika. Det vill 
säga goda tarmbakterier, probiotika, och prebiotika, maten till de goda bakterierna. En glad tarm främjar immunförsvaret.

Sömn. Mindre än sju timmars sömn per natt ger tre gånger högre risk att drabbas av en förkylning, jämfört med de som sover över åtta timmar.

Luftfuktare. Fuktig inomhusluft tycks kunna mota virus.

Vitlök. Det anses vara ämnet allicin i vitlöken som är den verksamma beståndsdelen. Inga kliniska studier dock.

Ha sex. Precis som allt annat som ger dig välbefinnande fysiskt och psykiskt. Forskning har visat att de som hade sex minst en gång 
i veckan hade mer av anti- kroppen immuglobulin A 
i saliven, en antikropp som 
är viktig i kroppens försvar mot förkylningsvirus.

Ingefära. En rot som använts i Kina i över 
2 000 år för att bota olika sjukdomstillstånd, bland annat förkylning.

Peta dig inte i ögon 
och näsa i onödan,
eftersom virus lättast 
fastnar där. Du kan ha 
virus på dina händer som du därmed för in i ditt system.

Läs också: Här är kroppsdelarna du inte ska röra med dina händer!

Spola kröken. Alkohol försämrar dina vita blodkroppars funktion, alltså kroppens försvar, i upp till 24 timmar efter att du druckit.

Skratta ofta. Det finns ett starkt samband mellan skratt och kroppens förmåga att besegra sjukdomar. Skratt kan stärka immunförsvaret med upp till 40 procent.

● Tillbringa mycket tid utomhus, även på vintern. Virus sprids lättare inomhus.

Nys i armvecket. 
Gör det själv och lär barnen det, så minskar smittspridningen något.

Andas ut. Om du går förbi någon som hostar eller nyser. För att undvika droppsmitta.

Stanna hemma när 
du känner att förkylningen håller på att bryta ut. På så sätt minskar du stressen 
på kroppen, 
vilket gör att förkylningen går över snabbare, eftersom stress försämrar immunförsvarets förmåga att bekämpa infektioner.

Påpeka vikten av att alla stannar hemma när de är sjuka. Särskilt på skola och dagis. Tre av tio föräldrar någon gång lämnat in sitt barn på förskolan när det varit 
förkylt och var tionde har tagit med sitt sjuka barn till jobbet, vilket kan bidra till en ökad smittspridning.

Nässköljning. Salt-
vattensköljningar minskar mängden mikrober (virus och bakterier) i näsan.

Basta. Rysk och finsk huskur mot förkylningar. Man ”svettas ut” baciller 
och gifter, sägs det.

Läs också: Hur ofta är det normalt att bli förkyld?

AV AGATA GARPENLIND 
CRONQVIST
FOTO: SHUTTERSTOCK

LÄS OCKSÅ


(29)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…