Annons
Annons


Åsa: Så gick jag ner 40 kilo!

Åsa drogs med övervikt sedan tonåren, 
och för varje år blev kilona fler. Till sist visade vågen tresiffrigt.
 Med hjälp av Allas nya kostexpert Ulrika Davidsson har 
hon tappat 40 kilo och fått ett friskare liv 
– och en roligare klädstil!


Viktnedgången var tuff ibland – men att kostplanen tillät både vin och godsaker gjorde det lättare, tycker Åsa.

Viktnedgången var tuff ibland – men att kostplanen tillät både vin och godsaker gjorde det lättare, tycker Åsa.

Jag har bytt  ut hela min garderob

AV CHARLOTTE SILFVERBERG 
FOTO: STIG HAMMARSTEDT, MALTE DANIELSSON, PRIVATBILDER

Varför du blev intresserad av Ulrika Davidssons online- kurs?
– Jag har sedan yngre tonåren varit mer eller mindre överviktig, och efter att barnen fötts i mitten på 90-talet lade jag på mig lite mer varje år. Jag har alltid velat gå ner i vikt, men aldrig tagit tag i det ordentligt. Övervikten gjorde att det blev ganska tungt att göra saker som jag trivs med, som att till

Annons
Gilla Allas.se på Facebook
När Åsa vägde 
som mest blev 
många vardagssysslor 
tunga och jobbiga.

När Åsa vägde 
som mest blev 
många vardagssysslor 
tunga och jobbiga.

exempel pyssla i trädgården. Min man har ofta fått hjälpa till med att köra skottkärra och gräva.
– Ibland har jag tittat på olika metoder, men aldrig hittat något jag trodde jag skulle klara av. För några år sen började jag snegla på GI och LCHF och gick ner några kilo, men det blev inte mer än så. Men då vaknade intresset för att äta bättre och renare mat. Jag kollade in Ulrikas hemsida när hon öppnade restaurang här på Gotland och i slutet av 2014 såg jag att hon skulle börja med kurser via Facebook. Jag kom inte till skott till första kursen, men till andra som startade 1 februari 2015 bestämde jag mig – jag skulle prova. Kunde jag komma ner till en tvåsiffrig vikt skulle det vara fantastiskt.
Hur var det att gå kursen?
– Jag var inte intresserad av att gå med i en grupp, eller bara äta flytande i flera veckor. Jag ville ha riktig mat. Så när Ulrikas koncept dök upp kände jag att det kunde vara något för mig. Jag behövde inte sitta i en grupp och ”bikta” mig, men kunde ändå få stöd och tips via facebook-gruppen. Att få sköta mig själv hemma och samtidigt få hjälp av Ulrika och gruppen passade mig perfekt. Och att få äta god och ”ren” mat av riktiga råvaror.
Vad var lättast och svårast?
– Lättast var att det var så enkelt med färdiga menyer med recept och färdiga inköpslistor. Det var bara att köra på. Men det kräver samtidigt lite planering. Behöver man byta plats på några dagar under veckan för att underlätta vardagen? Behöver man förbereda och kanske laga några matlådor i förväg?
– Det var jobbigt att titta på när andra åt fikabröd. Men det gäller att man bestämt sig. Jag hade bestämt att ge allt i sex veckor. Jag hade till och med matlåda med mig ett par gånger när vi var bortbjudna. Med nära vänner gick det jättebra. Jag kände också av sockersuget, fick huvudvärk och var frusen och trött första veckan. Men med stöd och information från Ulrika och gruppen som upplevde samma sak gick det att härda ut.
– Visst var det jobbigt en del dagar. Men all mat är så god och kostplanen innehåller både vin och andra godsaker så det känns inte som man måste försaka allt det goda. Svårast nu är att hålla vikten och inte unna sig för mycket godsaker. Det är en ny livsstil och den måste vara livslång om det ska fungera. Men jag tror på den och nu har jag klarat att hålla en vikt jag trivs med i ett år.
Vilket resultat fick du?

Med hjälp av sin nya livsstil har Åsa lyckats hålla vikten i ett år.

Med hjälp av sin nya livsstil har Åsa lyckats hålla vikten i ett år.

– Efter två veckor hade jag nått mitt första mål, att väga tvåsiffrigt! Under första kursens sex veckor hade jag tappat cirka 10 kilo. Jag gick flera kurser under våren och på 4,5 månader hade jag gått ner cirka 20 kilo. Under sommaren planerade jag själv maten med hjälp av kurserna jag gått och Ulrikas böcker. Det gick jättebra, jag lyckades gå ner något kilo till under sommaren och fortsatte med fler kurser under hösten. 2 februari 2015, ett år efter att jag startade, vägde jag 64 kilo. Jag hade då gått ner 40 kilo.
Hur mår du nu?
– I dag har jag ett fantastiskt liv, är piggare, har lättare att röra mig och mer energi. Jag har alltid sett mig som frisk, sällan varit förkyld eller sjuk. Men nu skulle jag säga att förut var jag ”osjuk”, i dag är jag mycket friskare. Jag känner mig lättare i kroppen och har börjat träna lite för att stärka musklerna. Nu känns det som jag kommer orka ett helt liv utan att kroppen ska slitas ut på grund av övervikt. Jag har fått mycket bättre kondition och orkar jobba mycket mer i trädgården. En annan fördel är att jag kan köpa vanliga kläder i butik – det känns härligt. Det finns ett helt annat utbud att välja på. Jag brukar skoja om att jag bytt ut hela min garderob förutom strumporna!
Vad är du gladast över?
– Att jag är mycket friskare och piggare. Jag har också fått ett helt annat självförtroende och stor kunskap om vad som är bra och dåligt för min kropp. Jag har insett att jag behöver prioritera mig själv mer och försöker göra saker jag mår bra av både kroppsligt och själsligt. Jag har bara en kropp och den måste tas om hand.

Kort om Åsa Östlund
Ålder: 49 år
Familj: Man och två utflugna söner
Bor: Atlingbo på Gotland

Åsas bästa tips

• Bestäm dig, vänta inte utan sätt i gång direkt. Det blir 
aldrig ett bättre tillfälle senare.
• Planera och förbered ordentligt och håll dig till planen, då slipper du göra dåliga val.
• Sug åt dig och ta till dig när vänner och kollegor berömmer din viktnedgång. Det stärker självförtroendet!
• Anklaga inte dig själv om du gör avsteg och tar en godsak ibland. Njut istället, och gå sedan direkt vidare enligt planen.
• Sätt upp delmål! Jag hade aldrig klarat det om jag satt upp 40 kilo från början. Mitt första mål var fem kilo. Sedan satte jag upp nya delmål på 5-10 kilo i taget. När jag gått ner 
40 kilo kände jag att kroppen mådde bra och avslutade viktnedgången, jag hade aldrig en särskild slutvikt som mål när jag började.
• Belöna dig, men på rätt sätt, för extra motivation. I början lade jag undan 20 kronor varje gång jag ”avstod” fikabröd eller godis. Pengarna använde jag till exempel till att köpa något extra fint klädesplagg. Eller unna dig en spabehandling eller liknande när du ”sparat ihop” till ett visst belopp eller klarat ett delmål. Man behöver både delmål och delbelöningar.

Så äter Åsa en vanlig dag:

??sa ??stlund Foto stig HammarstedtFrukost: Alltid ingefära- och citronvatten och te. Ibland keso eller naturell yoghurt med bär och hemgjord musli, eller ägg av något slag. Ofta äggröra med frukt och nötter, eller ett par kokta ägg med en klick majonnäs. Ibland hembakat, glutenfritt fröbröd med ost, skinka och grönsaker.
Lunch: Äggwrap med kyckling- eller räkröra, sallad med grönsaker, quinoa och fetaost eller kyckling, soppa eller rester från gårdagens middag.
Middag: Nötfärs i någon form, som tacosallad med grönsaker, lite ost och gräddfil, eller hamburgare med salladsblad och grönsaker, kycklinggryta med grönsaker och sallad, eller lax i ugn med pesto och nötter med sallad och apelsin.
Snacks/mellanmål: Äpple, fröknäcke med ost, kokt ägg eller bara en näve blandade nötter. Ibland något bakverk utan socker och gluten.

ulrikas-kickstart-logga

Gör som Åsa och anmäl dig till Ulrikas kickstart 
– online kurser!

Här får du hjälp att välja rätt bland Ulrikas kurser.

Allas nya medarbetare Ulrika Davidsson håller kurser som bygger på lågkolhydratkost.

Allas nya medarbetare Ulrika Davidsson håller kurser som bygger på lågkolhydratkost.

LÄS OCKSÅ


(105)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…