Annons
Annons


Ät dig till bättre sömn

Forskare har kommit fram till att man kan äta sig till en mer naturlig trötthet och till en bättre nattsömn.


bota sömnproblem

Ny forskning visar att genom att välja rätt sorts kost kan vi öka sömntimmarna.

I en undersökning gjord vid University of Pennsylvania har man testat matvanor hos 4500 deltagare där man delat in folk i grupper efter hur många timmar de sov per natt. De kom fram till att vissa näringsämnen kan ge oss ett par extratimmars sömn, skriver kk.no.

Annons

Forskarna menar att det vi ska se till att få i oss rikligt av är c-vitaminer, antioxidanten Lykopen och selen som gör att vi känner oss naturligt trötta.

Lykopener hittar du i tomater, vattenmeloner och röd grapefrukt. Antioxidanten finns nämligen i det röda färgämnet. Selen får man i sig genom att äta tonfisk, torsk, skaldjur, kalkon och nötter.

Om man inte tar c-vitamin som tillskott för en bättre nattsömn är det en god idé att få i sig dem genom att äta frukt och grönsaker. Tänker man rent kalorimässigt gör det ingenting om man äter nära läggdags.

Tips till bättre sömn:

Undgå stark mat
Hoppa över kvällskaffet
Undvik för mycket alkohol
Stäng av tv och dator på kvällen och sätt telefonen på ljudlös
Sov med öppna fönster
Träna på morgonen

Läs också: Fler tips för bättre sömn


(25)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…