Annons
Annons


Bevisat: Här är bästa frukostarna!

En svensk studie visar vilken frukost vi håller oss mätta på längst.


aggfrukost

Foto: Svenska ägg

Studien bygger på jämförelser mellan fyra olika frukostar; ”ägg och bröd”, ”ägg och frukt”, ”yoghurt och müsli” samt ”bröd och marmelad”. Alla frukostar hade samma energiinnehåll men de två sista innehöll mer kolhydrater och mindre protein än de två första. Hur de olika alternativen påverkade mättnadskänslan fastställdes bland annat genom att mäta efterföljande energiintag. Deltagarna i studien fick äta sig mätta vid nästa måltid, därefter mättes mängden lunch och energimängd.

Annons
Gilla Allas.se på Facebook

De båda frukostarna som innehöll ägg resulterade i det lägsta energiintaget vid den efterföljande lunchen. Den frukost som bestod av bröd och marmelad gav den största hungerkänslan och resulterade i ett energiintag vid lunchen på nästan 500 kJ högre än för de som ätit äggfrukost. Den frukost som bestod av yoghurt och müsli gav även den ett något högre energiintag vid lunchen jämfört med äggfrukostarna.

Läs också:  Ägg är 5 gånger nyttigare än vad forskarna tidigare trott

Högt näringsinnehåll ger längre mättnadskänsla
De olika frukostarna påverkade mättnad och hunger olika beroende på hur lång tid som gått efter att man ätit sin frukost. Den initiala mättnadskänslan påverkas troligen i hög grad av mängden frukost, alltså hur mycket den vägde. Frukostarna som bestod av ”Ägg och frukt” samt ”yoghurt och müsli” vägde mest och gav därför initialt högst känsla av mättnad, medan de båda äggfrukostarna gav längst mättnadskänsla. Det talar för att kvalitén hos näringskomponenterna påverkar hur länge man håller sig mätt.

Ökat protein och minskat socker
En av de tydligaste mat- och hälsotrenderna de senaste åren är ökat proteininnehåll i kosten och minskat sockerintag. Trots det är det många som får i sig för mycket socker utan att känna till det. Det är inte ovanligt att en helt vanlig svensk frukost innehåller cirka 15 teskedar socker.

De fyra frukostar som ingick i studien:

Frukost 1. “Ägg & Bröd”
Kokta ägg, Lingongrova (fiber 6 %) och margarin (40 % fett)

Frukost 2. “Ägg & frukt”
Kokta ägg, valnötter, apelsinjuice, äpple med skal (Granny Smith), banan

Frukost 3. ”Yoghurt & müsli”
Müsli (Sunt & Gott, Finax), naturell yoghurt (3% fett), banan, apelsinjuice, socker

Frukost 4. ”Sylt & Bröd”
JätteFranska (3% fiber), margarin (40 % fett), aprikosmarmelad, apelsinjuice

Läs också: 5 livsmedel som ger dig finare hår!

Studien är ett examensarbete på Mastersnivå som pågick vid institutionen för Livsmedelsteknik på Lunds universitet under våren 2016.

LÄS OCKSÅ


(99)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…