Annons
Annons


11 enkla sätt att bli extra lycklig!

Pengar i all ära men det finns faktiskt andra sätt att bli lycklig. Det kan i alla fall sägas vara slutsatsen av en artikel i Time, som listar elva forskningsbaserade vägar att bli lyckligare.


Vi är lyckliga när vi har vänner omkring oss!

Lite uppseendeväckande är dock att i princip ingen av vägarna mot lycka har att göra med att tjäna mer pengar. I själva verket har ett extra tillskott i kassan knappt någon effekt på hur tillfreds man är med sitt liv, konstaterar en forskningsrapport.

Annons

Relationer är lika med pengar
Detta till trots, har en studie gjort sitt bästa för att kvantifiera hur mycket en persons sociala relationer är värda i rena ”pengar”. Och slutsatsen är förvånansvärt exakt:

Gilla Allas.se på Facebook

Ett rikt socialt liv är värt mer än 600 000 kr om året. Ett lyckligt äktenskap bidrar i samma storleksordning. En god hälsa är värd det fyrdubbla.

55 miljoner kr lycka
På minussidan hamnar separation, arbetslöshet, dödsfall i familjen – alla kostar de mellan 600 000 kr och 2 miljoner kr. Totalt kan du räkna med 35-55 miljoner kr i lycka under ett år.*

Men att satsa på sitt sociala liv är bara en av många vägar att bli lyckligare. Här får du några knep som kan göra dig till en lyckligare människa.

11 saker som gör dig lyckligare

Fysisk träning
Forskning visar att det bara behövs några minuter om dagen för att öka känsla av lycka. När du tränar släpps endorfinerna i hjärnan loss. Endorfiner motverkar stress, fungerar smärtstillande och gör dig euforisk. Bäst verkan gör det med daglig träning. Alltså inte så länge (20 minuter räcker!) men varje dag.

Sömn
För lite sömn påverkar hjärnan! För lite sömn gör en människa negativ och dyster, visar forskning. Har du missat nattsömnen kan du med fördel ta igen det på dagen. En liten tupplur ger motståndskraft mot negativa känslor, rädsla och ilska. Och gör dig samtidigt mer mottaglig för positiva känslor.

Träffa familj och vänner mer
– Vi är lyckliga när vi har familj, vi är lyckliga när vi har vänner och nästan allt annat som vi tror gör oss lyckliga är i själva verket bara ett sätt att få mer familj och vänner, så uttrycker sig Harvards lyckoforskare Daniel Gilbert. Han får medhåll av andra forskare som bland annat säger att bra relationer med syskon eller andra människor är det som spelar roll för ens lycka.

Frisk luft
20 minuter i friska luften! Det räcker för att ge effekt på känslan av lycka. Den optimala temperaturen för lyckobringande utomhusvistelse är 13,9 grader. Sedan spelar det inte så stor roll om du är i skogen, i en park eller på vid havet. Temperaturen och daglig utevistelse i 20 minuter är bra för både din lycka och hälsa!

Hjälp andra
Om du hjälper någon annan så blir du lyckligare själv! Det är en gammal sanning som nu bevisats av forskning. Samma sak gäller för att ge. Den som ger åt någon annan blir lyckligare än den som ger till sig själv. En liten present är således aldrig fel, men du kan även ge av din tid för att hjälpa andra. Så där två timmar per vecka (100 timmar om året) är lagom.

Le och skratta
Skrattet är underskattat som lyckofaktor. Även ett fejkat leende bättrar på humöret och kan få oss att känna lycka. Så nästa gång du befinner dig i en pressad situation – prova att le. Chansen är stor att du mår bättre då och lättare kan deal med problemet.

Planera en resa!
En förväntad semesterresa höjer din lyckonivå i upp till åtta veckor! Så länge kan du leva på förväntningen. Däremot tar lyckokänslan ofta slut ganska snabbt efter hemkomsten. Så att se fram emot något kul är lycka!

Meditera
Meditation rensar hjärnan, sänker stressnivån och ökar ditt fokus. Men det ökar även din lycka – både tillfälligt och på längre sikt! Regelbunden meditation kan koppla om hjärnan och öka lyckonivåerna, enligt en studie som beskrivs i Times.

Sluta bilpendla till jobbet
Att sitta i långa bilköer och reta sig på övrig rusningstrafik är en säker lyckodödare. Det beror framförallt på att vi inte själva gjort valet att sitta i en bilkö. Att befinna sig i ett påtvingat tillstånd får negativa effekter på en. Det spelar heller ingen roll om man bor fint och stort eller har ett bra jobb. Det uppväger inte det negativa av att behöva ta sig genom rusningstrafik och långa köer.

Var tacksam
Om du inte redan är tacksam över hur du har det, kan du börja öva. Det har nämligen visat sig att tacksamhet är en stor källa till lycka. Och det går att träna upp sin tacksamhet till exempel genom att under en period föra dagliga anteckningar över saker du är tacksam för. Den medvetenheten smittar av sig och gör dig lyckligare!

Njut av åldrandet
Gläd dig åt varje dag som du får vara med om. Från medelåldern blir vi i princip lyckligare för var dag som går, visar forskning. Med åren blir hjärnan bättre på att fokusera på bra saker. Åldern gör det också lättare att gå vidare efter besvikelser. Vi blir också bättre på att urskilja vilka situationer som gör oss lyckligare och kan därmed också undvika vissa situationer som får oss på sämre humör.

Av Mikael Frohm
Foto: Shutterstock
Källa: Times
* Siffrorna kommer från studien ”Putting a Price Tag on Friends, Relatives, and Neighbours: Using Surveys of Life Satisfaction to Value Social Relationships” av Nattavudh Powdthavee.


(22)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…