Annons
Annons


Bli lycklig utan pengar – del 2


Skrattet är underskattat som lyckofaktor!

Skrattet är underskattat som lyckofaktor!

Tid är allt en människa har. Och den tiden kan investeras på olika sätt – i relationer, i fritid, i jobb. Men om lycka är det man är ute efter, kanske de första alternativen är att föredra. Det kan i alla fall sägas vara slutsatsen av en artikel i Time, som listar elva forskningsbaserade vägar att bli lyckligare.

Annons

I onsdags presenterade vi de första fem knepen för hur du kan bli lycklig utan pengar (Läs om dem HÄR). Idag presenterar vi ytterligare tips:

  1. Le och skratta
    Skrattet är underskattat som lyckofaktor. Även ett fejkat leende bättrar på humöret och kan få oss att känna lycka. Så nästa gång du befinner dig i en pressad situation – prova att le. Chansen är stor att du mår bättre då och lättare kan deal med problemet.
  2. Planera en resa!
    En förväntad semesterresa höjer din lyckonivå i upp till åtta veckor! Så länge kan du leva på förväntningen. Däremot tar lyckokänslan ofta slut ganska snabbt efter hemkomsten. Så att se fram emot något kul är lycka!
  3. Meditera
    Meditation rensar hjärnan, sänker stressnivån och ökar ditt fokus. Men det ökar även din lycka – både tillfälligt och på längre sikt! Regelbunden meditation kan koppla om hjärnan och öka lyckonivåerna, enligt en studie som beskrivs i Times.
  4. Sluta bilpendla till jobbet!
    Att sitta i långa bilköer och reta sig på övrig rusningstrafik är en säker lyckodödare. Det beror framförallt på att vi inte själva gjort valet att sitta i en bilkö. Att befinna sig i ett påtvingat tillstånd får negativa effekter på en. Det spelar heller ingen roll om man bor fint och stort eller har ett bra jobb. Det uppväger inte det negativa av att behöva ta sig genom rusningstrafik och långa köer.
  5. Var tacksam!
    Om du inte redan är tacksam över hur du har det, kan du börja öva. Det har nämligen visat sig att tacksamhet är en stor källa till lycka. Och det går att träna upp sin tacksamhet till exempel genom att under en period föra dagliga anteckningar över saker du är tacksam för. Den medvetenheten smittar av sig och gör dig lyckligare!
  6. Njut av åldrandet!
    Gläd dig åt varje dag som du får vara med om. Från medelåldern blir vi i princip lyckligare för var dag som går, visar forskning. Med åren blir hjärnan bättre på att fokusera på bra saker. Åldern gör det också lättare att gå vidare efter besvikelser. Vi blir också bättre på att urskilja vilka situationer som gör oss lyckligare och kan därmed också undvika vissa situationer som får oss på sämre humör.

(0)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…