Annons
Annons


Blossoms tips inspirerar elever att springa för Afrika


Blossom Taintons tips

Skolungdomar behöver röra på sig och Blossom Taintons tips här nedan kan göra det både enklare och roligare.

Blossom Tainton blir SOS Barnbyars nya ambassadör för Sveriges största motionsfest för barn och ungdomar, Skoljoggen. I fjol deltog närmare en halv miljon skolungdomar. Blir det ännu fler i år?

Annons

I samband med att Skoljoggen drar igång presenteras också ett skolmaterial som förenar samhällskunskap och geografi med den stora motionsfesten. Och Afro-Dite lanserar Skoljoggens officiella låt; en ny version av hitten Keep on Jogging.

Brinner för barns trygghet
– Mitt engagemang i Skoljoggen kombinerar två saker jag brinner för; barns rätt till trygghet och vikten av att röra på sig, säger Blossom Tainton. Jag hoppas att så många skolor som möjligt deltar i Skoljoggen och samlar in pengar till barnbyn Bouar i Centralafrikanska republiken.

En tipslista för föräldrar
Blossom har tagit fram en tipslista för föräldrar och lärare som vill uppmuntra barn att röra på sig och värma upp inför motionsfesten. Även idrottsprofilerna Björn Ferry och Heidi Andersson är nya ambassadörer. Läs mer på www.skolidrott.se

Samlar in till SOS Barnbyar
Skoljoggen, som arrangeras av Skolidrottsförbundet, drar igång den 12 september och redan nu kan skolorna anmäla sig. Skoljoggen syftar inte bara till att sätta Sveriges barn i rörelse utan ska också samla in pengar till SOS Barnbyar och barnbyn Bouar i Centralafrikanska republiken. Skolorna får i dagarna nytt skolmaterial som binder samman ämnen som samhällskunskap och geografi med Skoljoggen.

Afrodite gör jogginglåt
Ett idrottsevenemang av rang har en egen officiell låt, så även Skoljoggen; popgruppen Afro-Dite har spelat in en remake av den gamla hitten Keep on Jogging.

Frivilligt
Skoljoggen arrangeras varje höst av Skolidrottsförbundet i en stor del av Sveriges skolor. Förra året deltog 480 000 elever. I samband med Skoljoggen samlas en frivillig Springslant in bland elever, skolpersonal och föräldrar till förmånstagare och Skolidrottsförbundet. Åren 2012-2016 är SOS Barnbyar förmånstagare.

Blossoms träningstips
Att vara med på Skoljoggen är ett perfekt träningsmål för barn och ungdomar. Utöver att det är kul, ger frisk luft och förbättrar konditionen hjälper Skoljoggen utsatta barn att få en bättre framtid. Här är några träningstips – oavsett om barnen tänker gå, lunka, jogga eller springa. Smarta tips som även kan användas av vuxna!

  • Kom i gång – börja träna i god tid – Då blir du både mentalt och fysiskt förberedd. Gå inte ut för hårt i början, låt kroppen vänja sig. Precis som med ätande är det ofta och lite som är att rekommendera.
  • Ha rätt kläder – Det finns ju inget dåligt väder, bara dåliga kläder. Med funktionella träningskläder är det lättare att komma iväg ut i alla väder. Om så bara för en ”kortis”.
  • Värm alltid upp – Du får en bättre cirkulation, slipper mjölksyra och minskar risken för skador. Gå ett par minuter, veva lite på armarna, studsa på lite olika sätt för att få igång fotarbetet.
  • Varva ned – Om du hållit en hög puls är det viktigt att varva ner och inte bara stanna. Stretcha gärna en stund. Framförallt vader och höftböjare.
  • Vila dig i toppform – Om du börjar träna mer än tidigare är det viktigt att även planera in vila och återhämtning. Det är då som uppbyggnaden av kroppen främst sker.
  • Ät nyttigt och drick vatten – Du förbrukar mer energi om du börjar träna regelbundet och behöver då näringsrik kost. Ät ofta och regelbundet. Fyll också på med vätska. Främst vanligt kranvatten.
  • Sömn – När du nu ska träna och öka din aktivitetsnivå så är det väldigt viktigt att du sover ordentligt. Det är den bästa återhämtningen du kan ge dig själv.
  • Alla har tid att träna – En vecka har 168tim. Alla kan avvara några timmar i veckan till träning till förmån för hälsa och välmående. Lägg upp ett träningsschema för din vecka.

(0)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…