Annons
Annons


Känner du till chokladtricket som lindrar stress?

Det är bevisat att choklad minskar stress, men för att nå bästa resultat ska chokladen ätas på ett speciellt sätt. Här får du veta hur.


Kvinna äter choklad.

Använd chokladtricket för att bli av med stress.

För att lindra stress och göra dig mer avslappnad kan du använda dig av chokladmeditation. Metoden är bevisat effektiv och hjälper dig att återknyta kontakten med dina sinnen. Följ dessa enkla steg för att lyckas.

Annons

Så chokladmediterar du i sex njutbara steg:

1. Välj en chokladsort du inte ätit på länge eller kanske aldrig provat.

2. Öppna paketet nära ansiktet, blunda och andas in doften. Vad luktar det?

Gilla Allas.se på Facebook

3. Bryt av en bit och titta på chokladen. Vad har den för färg, form och sammansättning?

4. Lägg chokladbiten på tungan och låt den långsamt smälta. Fokusera på smaken och njut. Om tankarna glider i väg ska du föra dem tillbaka till chokladbiten. Choklad innehåller 300 olika smakämnen. Vilka upplever du?

5. När hela chokladbiten är smält sväljer du varsamt det sista. Låt chokladkrämen rinna ner i halsen och följ känslan hela vägen.

6. Upprepa med ännu en chokladbit.

Läs också: Nya rön: Därför ska du äta MER choklad!

Källa: Psychology today. Artiklen har tidigare publicerats på Femina av Margareta Gotthardsson.

Känner du dig stressad?
Lär dig hantera din stress med vår nya digitala kurs!

Onlinekurs: Stressa ner - lev mer

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder Allas nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.

Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.

”Stressa ner – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt.”

– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

”Jag tycker att kursen är väldigt bra! Jag har rekommenderat den till flera av mina patienter.”

– Andy Smith, fysioterapeut på Ekeby hälsocenter, Uppsala.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Just nu kostar kursen endast 199 kronor – läs mer här och börja direkt!

LÄS OCKSÅ


(274)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…