Annons
Annons


Så blir du av med sötsuget!

Många känner sig sugna på något sött efter maten och tar gärna några chokladbitar till mellanmål. Här får du svaret på varför du ständigt är sugen på något gott!


En kvinna som äter en bit choklad.

Om du ständigt är sugen på godsaker kan det bero på 5 anledningar.

Du har precis ätit men känner dig ändå hungrig. Och visst vore det gott med lite choklad, kakor och snacks mellan måltiderna?

Om du tränar hårt har din ökade aptit sin naturliga förklaring. Men varför är du ständigt sugen på något gott om du bara sitter still? Hemsidan sportamore.se har undersökt tendensen och kommit fram till att det kan bero på 5 olika anledningar.

Annons

1. Du är uttorkad

Törst kan ibland uppfattas som hunger, vilket beror på att hypotalamus i hjärnan reglerar både hunger och törst. Om din kropp blir uttorkad kan hjärncentrat därför bli förvirrat. I stället för att stoppa i dig extra mat mellan måltiderna kan du prova att fylla på med vätska. Drick ett glas vatten och vänta i 20 minuter för att se om hungern släpper.

Läs också: Så undviker du vätskebrist

2. Du har sovit för lite

När du sover för lite triggas hormoner i gång som är kopplade till aptiten. Ofta vill kroppen då ha socker och snabba kolhydrater för att kvickt få energi. Detta handlar egentligen inte alls om hunger. Vad du i stället bör göra är att sova mellan sju och åtta timmar varje natt.

Läs också: Enkla tips för bättre sömn

3. Du är stressad

Vid stress ökar produktionen av adrenalin och kortisol, vilket i sin tur får kroppen att tro att den är utsatt för attack och av detta skäl behöver extra energi. Kroppens sätt att skaffa ny energi är att ge dig hungerkänslor. Försök att varva ner och lägga dig och vila en stund.

Läs också: Sänk stressen med musik

4. Du dricker för mycket alkohol

Efter en fest med mycket vin är det många som vaknar morgonen därpå med en superhunger. I själva verket har alkoholen gett dig vattenbrist. Ett effektivt sätt att minska denna risk är att dricka vartannat glas vatten nästa gång du dricker vin.

5. Du äter för fort

När du kastar i dig måltiden kan din magsäck bli full innan din hjärna har hunnit registrera det. Äter du i stället lite långsammare hinner hormoner frigöras som talar om för hjärnan att din mage är mått. Alternativet är att vänta 20 minuter efter att du ätit för att se om hungerkänslorna har släppt.


(108)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…