Annons


Expertens snabbguide: Så klarar du leva sunt – fast det känns trögt!

De flesta av oss vill gärna leva sunt och hälsosamt – ändå är det så svårt. Men det går att lyckas! Allas kostexpert Ulrika Davidsson är proffs på att vara sund och delar med sig av sina bästa tips inom mat, motion och motivation!


Ulrika Davidsson är kostexpert och medverkar i Allas varje vecka.

Kostexperten Ulrika Davidssons bästa tips:

Så håller jag mig hälsosam hela året

Av Charlotte Silfverberg Foto: Malte Danielsson

Äta rätt och laga bra mat till sig själv och familjen:

Vad har du för råd när man ska planera maten?
– Det är bra att avsätta lite tid genom att sätta sig ner själv, eller tillsammans med familjen, och planera tre dagar framåt med en meny och våga pröva lite nya recept. Det viktigaste är att få upp ett intresse och en motivation för att laga mat och våga pröva nya sorters maträtter. Handla goda och nyttiga råvaror så att det finns hemma. Rensa bort onyttigheter och köp inte hem chips, godis och läsk i onödan.

Annons
Gilla Allas.se på Facebook

Hur tänker du själv för att motivera dig?
– Jag motiverar mig genom att jag har förstått värdet av att må bra. Jag vill ge min kropp den bästa näringen för att hålla mig pigg och frisk. Sedan är planeringen även viktig för att hålla motivationen uppe.

Du har två barn, har de alltid gillat din mat?
– Jag har försökt att inspirera dem med hälsosam mat och har väglett dem till hur de ska göra sundare val när det gäller maten. Men de har inte alltid gillat och uppskattat min mat, utan det har tagit tid. I dag är Ebba och Jonas tonåringar och de äter relativt bra mat tycker jag, framför allt den som serveras hemma hos oss.

Hur kan en vanlig matvecka se ut hemma hos er?
– Jag försöker laga hälsosam vardagsmat med bra råvaror och mycket grönsaker. Jag planerar alltid in en vegetarisk middag i veckan. Att använda sig av rester är också ett bra tips för att få ihop vardagarna.

Hur brukar ert fredagsmys se ut?
– Hemma hos oss blir det ofta plockmat eller skaldjur. Det kan också vara så att vi går ut och äter, eller blir bortbjudna till vänner. Jag har gärna gäster och älskar att laga mat till många inbjudna.

Händer det att ni någon gång har en dag när ni bara inte orkar – och kör hämtpizza?
– Nej, det händer väldigt sällan. Om vi inte orkar laga mat så köper vi hem något annat än pizza … Jag gillar asiatiskt och äter heller en god wok än en köpt pizza!

Hålla i gång och röra på sig

Har du alltid varit en aktiv person som gillar att träna, eller är det en livsstil du har fått kämpa dig till?
– Att bli mer aktiv är en livsstil jag har fått lära mig att tycka om – och fått kämpa mig till. När jag var yngre var jag inte alls intresserad av att röra på mig.

Hur motiverar du dig att resa dig ur soffan när du är trött?
– Jag brukar tänka att det är skönt efteråt – även om det känns motigt att ta sig iväg för att träna. Jag har aldrig ångrat en promenad eller löprunda när jag står i duschen efteråt.

Vilken sorts träning brukar du ägna dig åt?
– Sedan vi skaffade hund blir det många långa promenader. Det händer att jag går på ett spinningpass eller tar en löprunda också.

Gör ni något aktivt tillsammans hela familjen också?
– Vi åker skidor på vintern och spelar golf på sommaren. Mina barn är i tonåren och 
de har ju sina egna aktiviteter, men 
när de var mindre var 
vi ofta och simmade i badhuset tillsammans.

Behålla disciplinen och livsstilen

Hur stärker du din självdisciplin?
– Genom att jag planerar och att jag jobbar med min motivation. Då kommer ofta disciplinen på köpet.

Vilken period på året tycker du det är lättast/svårast att hålla uppe en hälsosam livsstil?
– Jag tycker inte att någon årstid är speciellt svår, utan för mig handlar det om att ha en hållbar livsstil.

Om du bara fick ge ett enda peppande tips till den som tänker: Jag kommer aldrig att klara att byta livsstil och leva nyttigt!  Vad skulle det vara?
– Att ta en dag i taget och att inte ta tag i alla nya förändringar på en gång, utan satsa på en sak i taget.

Tre vanliga fallgropar…

och hur du tar dig UPP ur dem!

Fallgrop 1: När suget kommer och du har svårt att stå emot.
Ta dig upp: Stanna upp i två 
minuter och tänk efter om du verkligen behöver den där godsaken.

Fallgrop 2: Att du inte planerat och tittat över din dag och har den rätta maten hemma eller i lunchlådan med dig till jobbet.
Då är det väldigt lätt att trilla dit.
Ta dig upp: Återgå till planen och fånga upp dig själv direkt utan att tänka att hela 
dagen är förstörd.

Fallgrop 3: Stress och sömn brukar vara faktorer som gör att man kommer ur balans och tappar motivationen.
Ta dig upp: Försöka att hitta bra sovrutiner och gå och lägg dig i tid. Ta gärna en stund varje dag och ha ett litet styrelsemöte med dig själv och påminn dig själv om att dra ner på tempot.

 

Allas nya medarbetare Ulrika Davidsson håller kurser som bygger på lågkolhydratkost.

Ulrika Davidsson är Allas kostexepert och varje vecka ger hon råd om hälsosam och god mat. Hon har också online-kurser med lätta, goda menyer och recept som bygger på lågkolhydratkost.

Anmäl dig till Ulrikas kickstart 
– onlinekurser!

Här får du hjälp att välja rätt bland Ulrikas kurser

ulrikas-kickstart-logga


(43)
(0)



Annons


Annons

Laddar nästa sida…