Annons
Annons


Facebook gör oss mindre kreativa


Vårt behov av att ständigt vara uppdaterade på nätet gör oss mindre kreativa, menar vissa forskare.

Twitter, chatt, Facebook och andra sociala medier gör oss passiva. Vi har blivit så rädda för att missa något att det går ut över vår kreativitet, menar forskare inom kommunikation och kreativitet.

Annons

Statusuppdateringar, bilder och gilla-knappar. Ja, aktiviteten är hög på Facebook när bilden av nyårsmenyn, julklapparna eller våra nyårslöften ska delas med våra vänner på nätverket. Men denna oändlig ström av uppdateringar kostar inte bara tid. Den kostar också kreativitet, hävdar den danske kreativitets-gurun Preben Mejer:

Gilla Allas.se på Facebook

Rädsla att missa
– Kreativitet och innovation för oss och samhället vidare, så det är uppenbarligen ett fattigt samhälle, om vi alla bara sitter på våra Facebook-konto och berättar vad vi har gjort, eller vem vi är tillsammans med just nu, säger Preben Mejer.

Anledningen till de många uppdateringar på sociala medier, förklarar Preben Mejer med rädslan att missa något. En rädsla som ökat avsevärt den senaste tiden.

Kreativitet kräver eftertanke
– Vi måste vara försiktiga så att det inte slutar med att vi är så ivriga att dra uppmärksamheten till oss själva eller hänga med i vad som händer att det inte finns tid för något annat. Kreativitet och innovation kräver eftertanke. Det kommer inte som en blixt från en klar himmel.

Populärt kallas det kallprat när vi på det här viset kontaktar varandra för kontaktens skull. Det finns inte mycket innehåll och det handlar mest om att berätta att man finns till och att känna sig som en del av något större.

Ingen innovation
Just den uppdateringshetsen fungerar närmast som en normhållare som inte lämnar mycket utrymme för innovation, eftersom den bara visar på det enklaste i vardagen. Samtidigt är det så att de mest framgångsrika inläggen är de som sticker ut och bryter mot normen.

Bättre än tv
– Nätet är dock ett steg framåt jämfört med TV, där tittarna vanligtvis är helt passiva, menar David Weinberger, professor vid University of Toronto och författare till böcker om Internets funktion och effekter.

-Vi är mycket mer kreativa på nätet än vi var när våra medier inte var interaktiva. Mycket av den tid vi spenderar på nätet är istället för att titta på tv.


(1)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…