Annons


Fåtöljgympa: 8 mysiga övningar!

Visst är det skönt att sjunka ner i favoritfåtöljen framför tv:n när man kommer hem. Hjärnan får gärna vila men kroppen behöver ofta röra på sig. Passa på att gympa lite i reklampauserna.


 

1.

Ta tag i en lagom tung bok med båda händerna. Sträck upp armarna över huvudet. Böj och sträck armarna rakt bakåt 15–30 gånger. 
Försök hålla armbågarna relativt stilla i öronhöjd under rörelserna. Andas in när du böjer och ut när du sträcker.
Effekt: Stärker främst armens baksida (det så kallade gäddhänget).

 

2.

Ta tag i boken med tummen på undersidan, fingrarna ovanpå. Sträck armen rakt ut i 90 grader. Lyft en rak arm upp över huvudet, fortfarande med tummen neråtvänd. Ner igen. Vänd armen och 
låt tummen peka uppåt, för en rak arm uppåt och neråt. Alternera med armen upp- eller neråtvänd, minst 15 lyft.
Effekt: Aktiverar och stärker flera muskler i armar och skuldror.

Annons

3.

Greppa boken med båda händer, sträck armarna över huvudet. 
Sänk armarna ner till 90 grader, lyft dem upp igen. 
10–20 lyft. Hjälp till lite lätt med magmusklerna.
Effekt: Stärker främst framsidan 
av armarna samt skuldror och bröstmuskler.

4.

Sjunk lite framåt med rumpan, lyft upp böjda ben framför dig och placera boken på fötterna. Sträck ut benen samtidigt som du spänner magmusklerna. Böj in igen. 6–10 böj.
Effekt: Stärker ben och magmuskler samt främjar balansen.

 

5.

Sitter du i fåtölj, sätt i fötterna på golvet. Sitter du i soffa, sätt i fötterna framför dig i soffan. Höj och sänk bäckenet, 6–12 gånger. Titta uppåt en stund.
Effekt: Stärker framför allt sätesmuskulaturen.

 

6.

Lyft böjda ben framför kroppen. Hitta balansen. Tryck handflatorna aktivt mot varandra, arm-
bågarna utåtriktade. Ta 8–14 djupa andetag
Effekt: Stärker magmuskler och bröstmuskler.

7.

Krama tag om baksidan av benen, hitta balansen på svanskotan, låt hakan sjunka ner, blunda eller kika på skärmen samtidigt som du andas lugnt och stilla.
Effekt: Lugnar ner, främjar balansen.

8.

Sätt dig i skräddarställning, händerna mot knäna, handflatorna uppåtriktade. Rak rygg. Blunda eller kika lugnt på tv:n. Ta tio riktigt djupa, lugna andetag. Dra syret hela vägen ner i magen.
Effekt: Lugn och ro.

Av Louise Malmros Manfrinato

Foto: Karin Oddner

 

Vill du leva ett sundare liv och nå din drömvikt?

Testa vår viktminskningskurs online!

Läs mer om kursen här!

DU FÅR…

● Kompletta menyer för 4 veckor

● Bästa kom-igång-tipsen

● Smarta listor som hjälper dig välja rätt mat

● Knepen för att bli av med sötsuget

● Superenkelt promenadprogram som ökar förbränningen

● Personliga tips från kvinnor som testat L7

Efter kursen kommer du garanterat att se stor skillnad på vågen och känna dig både piggare och friskare!


 


(40)
(0)



Annons


Annons

Laddar nästa sida…