Annons


5 (o)vanor som hjärtat inte gillar!

Hjärtat ditt, vännen! Du har bara ett enda – vackert, rött och bultande. Så var snäll mot det och undvik dessa fem vardags-
vanor, för de är dåliga för ditt hjärta. Och så tips på hur du kan göra i stället.


1. Sitta och titta på tv

Trots regelbunden träning bör du undvika långa sittpass i tv-soffan. 
Att träna några gånger i veckan uppväger inte hälso-
riskerna ditt hjärta utsätts för när du sitter still, eftersom stillasittande påverkar nivåerna av blodfetter och blodsocker.

Annons

Vad göra i stället? Gå en runda så ofta du kan, till exempel medan du pratar 
i mobilen, stå i stället för 
att sitta. Ta för vana att resa dig då och då och traska några steg.

2. Stressa, deppa eller vara arg

Inte alls 
bra för hjärtat. Såklart kan alla känna så ibland, men sättet du hanterar de här känslorna på i det långa loppet är viktigt här. Studier har visat att om man sluter dessa känslor inom sig utsätts hjärtat för större risker.

Gilla Allas.se på Facebook

Vad göra i stället? 
Att prata med någon när-
stående person om det som tynger en, kanske rentav med en professionell sam-
talsterapeut, och då även ta upp hur man hanterar dessa känslor bättre. Att få skratta lite är också bra som motvikt till svåra känslor.

3.  Strunta i 
tandtråden

Även om forskarna inte riktigt 
vet varför så tycks det finnas ett samband mellan mun-hygien och hjärtsjukdom. 
En teori säger att det beror på mängden bakterier som byggs upp i munnen och 
att dessa bakterier triggar inflammationer i kroppen, något som i sin tur kan ge åderförkalkning.

Vad göra i stället? Sköta 
munhygienen och regel
bundet använda tandtråd.

4. Inte äta frukt och grönt

Frukt och grönsaker är bra för hjärtat. Forskning visar att personer som äter frukt och grönt fem gånger per dag löper 20 procent lägre risk att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar än de som bara får i sig nyttigheterna tre gånger om dagen.

Vad göra i stället? Jobba 
på att få i dig frukt och grönt till och mellan måltiderna. Ett tips är att ta med frukt och grönsaksstavar till jobbet så du har till hands när du blir sugen.

5. Äta för mycket salt

Salt höjer blodtrycket,
 och högt blodtryck 
är en riskfaktor för hjärt- och kärlsjukdom.

Vad göra i stället? 
Inte köpa färdigmat och snabbmat. Innehåller ofta onödigt mycket salt.

1,8 miljoner människor i Sverige lever i dag med hjärt- och kärlsjukdom. Nästan 
alla känner någon som är drabbad. Hjärt-kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken 
i Sverige.

Källor: Hjärt-Lungfondens Hjärtrapport, everydayhealth.com, health.com, health.harvard.edu, steptohealth.com, webmd.com

Foto: IBL/Shutterstock


(67)
(0)



Annons


Annons

Laddar nästa sida…