Annons
Annons


Helena Paparizou mest populär på sociala medier


Helena Paparizou.

Helena Paparizou.

Fredrik Kempe fick iväg fyra låtar till final, fyra finalister tävlade i Malmö först och Helena Paparizou dominerar i sociala medier. Det här pratades det om dagen efter Andra chansen.

Annons

Hon var favorittippad redan i den första deltävlingen och under förra veckan var hon den mest omtalade artisten i sociala medier. Därför var det ganska väntat att Helena Paparizou och bidraget ”Survivor” knep en av de sista finalplatserna genom Andra chansen.

Telenor, som är sponsor till Melodifestivalen 2014, ger varje vecka en rapport kring snacket i sociala medier. I deras analys står följande:

* Helena Paparizou hade en överlägsen position i sociala medier under hela veckan och utmanades bara vid enstaka tillfällen under lördagskvällen. Helena nådde hela 3 408 inlägg mot Linus Svennings 2 041 och Martin Stenmarcks 1 218.

Inför den stora finalen på lördag kan vi konstatera att Malmö och första deltävlingen är den som engagerat allra mest i sociala medier sedan Melodifestivalturnén började. Yohio leder överlägset bland artisterna men gårdagens Survivor framförd av Helena Paparizou har seglat upp på en förstaplats bland de mest omtalade låtarna.

* Rekord av Fredrik Kempe

Nu när Linus Svenning är vidare till final är låtskrivaren Fredrik Kempe rekordhållare. Eller tangerande rekordhållare åtminstone. I årets Melodifestival är han låtskrivare till inte mindre än fyra finalbidrag; Linus Svennings ”Bröder”, Oscar Zias ”Yes we can” (med David Kreuger och Hamed Pirouzpanah), Alcazars ”Blame it on the disco” (med David Kreuger och Hamed Pirouzpanah) och Sanna Nielsens ”Undo” (med David Kreuger och Hamed Pirouzpanah).

År 2005 hade låtskrivargruppen Niklas Edberger, Johan Fransson, Tim Larsson och Tobias Lundgren fyra bidrag i finalen, och det är deras rekord Kempe tangerar i år.

* Fyra bidrag från Malmötävlingen i final

Fyra av de tävlande bidragen var med i den första deltävlingen i Malmö.

När Melodifestivalen nu går in på slutspurten har finalartisternas fans börjat lobba för sina favoriter. Samtidigt börjar medier tippa och betygsätta bidragen. Utländska ESC-sajter som redan höll ögonen på svenska Melodifestivalen har nu skärpt blicken lite mer och börjat erinra sig vilka bidrag som är de största hoten mot deras egna bidrag. Eller så skriver de om vilka som de tycker är de roligaste bidragen, helt enkelt. På Twitter märks många sådana inlägg i havet av tweets taggade med #melfest.

En titt på topplistorna på Itunes och Spotify bjuder också på lite underlag för den som vill tippa lördagens final. På Spotify var det i söndags Ace Wilders ”Busy doin’ nothin” som hade flest spelningar i Sverige medan det i Itunes var Sanna Nielsens ”Undo” som ledde ligan.

Källa: Svt.se

 


(0)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…