Annons


Fysiologen: Träningsformen du ska satsa på för att gå ner i vikt hälsosamt

Alla tränar av olika anledningar, men håller du igång för att minska midjemåttet är det en viss typ av träning du bör satsa på.


Är du ute efter att nystarta året genom att tappa några av vinterns extrakilon gäller det att välja en träningsform som gör susen.

Heather Milton, träningsfysiolog på NYU Langone health, menar att det viktigaste är att både andningen och pulsen går upp rejält. Att stå och lalla halvhjärtat på en crosstrainer eller löpbandet kommer alltså inte gå dig resultatet du önskar.

Annons

Hemligheten är att kombinera högintensiv träning med styrketräning, exempelvis med så kallad Hiit-träning.

Gilla Allas.se på Facebook

Hiit – en förkortningen av high intensity interval training – är ultimat om du vill tappa kilon, menar Milton. Ett vanligt Hiit-pass är tidseffektivt och ofta under 30 minuter, men självklart kan du anpassa upplägget helt efter eget tycke, smak och form. Under passets gång kombineras intervaller av övningar där du ligger nära din maxpuls, med övningar av lägre intensitet.

Även om alla kan må bra av att träna Hiit påpekar Milton att du bör anpassa intensiteten efter din nivå. Är du otränad är det klokt att inleda med minst fyra veckor av träning med något lägre intensitet, innan du börjar låta pulsen slå i taket.

Källa: Business insider Foto: IBL
Artikeln publicerades först på MåBra.

Vill du leva ett sundare liv och nå din drömvikt?

Testa vår viktminskningskurs online!

Läs mer om kursen här!

DU FÅR…

● Kompletta menyer för 4 veckor

● Bästa kom-igång-tipsen

● Smarta listor som hjälper dig välja rätt mat

● Knepen för att bli av med sötsuget

● Superenkelt promenadprogram som ökar förbränningen

● Personliga tips från kvinnor som testat L7

Efter kursen kommer du garanterat att se stor skillnad på vågen och känna dig både piggare och friskare!

 


(28)
(0)



Annons


Annons

Laddar nästa sida…