Annons
Annons


Håll vikten efter viktnedgång

Först går man på diet, går ner i vikt och är nöjd med resultatet för att sedan återgå till gamla vanor. Plötsligt är den gamla vikten tillbaka, känner du igen dig? Här får du tips på hur du med enkla metoder behåller din drömvikt.


hfghf

Upplever du också att det är svårt att behålla din drömvikt när bantningskuren är över och du återgår till vardagen igen?

Hur håller man vikten när bantningskuren är över? Det är frågan många av oss ställer. I en amerikansk undersökning har man frågat 10 procent, av dem som bantat och lyckats hålla sin vikt, hur de har lyckats att behålla den. Vilka vanor de har som har betydelse för att behålla den nya vikten. Enligt engelska Dailymail.co.uk har undersökningen nått fram till detta resultat:

Annons

78 procent kom ihåg att äta frukost varje dag
75 procent väger sig minst en gång i veckan
62 procent ser på TV mindre än 10 timmar per vecka
90 procent rör på sig minst en timme per dag – de flesta av dem genom att gå en promenad.

Frågan är hur man rent praktiskt omvandlar den här studien till konkreta förslag som man själv kan införa i sin vardag. Det är faktiskt inte så svårt. Den gemensamma nämnaren i undersökningen är att alla som ingått i studien har ändrat på sex saker som vissa experter menar är typiska misstag vi människor gör när vi försöker hålla nere vikten.

De sex vanligaste misstagen är:

1. Att hoppa över frukost
– Att hoppa över frukost resulterar i allmänhet i att du kommer att äta för mycket senare under dagen eftersom ditt blodsocker sjunker. Lågt blodsocker gör dig mycket mer impulsiv i relation till mat och därmed blir det svårare att motstå frestelser, säger läkaren Marilyn Glenville, författare till boken ”Fett runt mitten”.

2. Att äta ohälsosamt och för mycket till helgen
Har du ätit hälsosamt hela veckan, kan det vara frestande att släppa på kontrollen över helgen, men det är en dålig idé om du vill hålla den slanka linjen.

– Om du nu äter nyttigt hela veckan och sedan kastar dig över hamburgare, kakor och glass i helgen, då går du upp i vikt, såvida du inte tränar så mycket extra under veckan att det går jämnt ut, säger näringsexpert Zoë Harcombe.

3. Dricka lightläsk
Flera amerikanska studier visar att personer som dricker lightläsk är betydligt mer benägna att bli överviktiga än de som inte dricker det.

– De typiska sötningsmedlen man använder i lightdrycker är långt, långt sötare än socker. Problemet med detta är att när kroppen får den söta smaken utan att få kalorier blir man automatiskt sugen på godis och liknande. Det kan nästan vara omöjligt att ignorera. Därför leder det oftast till ett överätande.

4. Att tänka ”men det är ju hälsosamt”
Hummus, valnötter, mandlar och jordnötter innehåller alla bra fetter, men samtidigt innehåller de många kalorier. Som regel är det också svårt att sluta äta tills skålen är tom.

– Bara för att något är nyttigt , betyder det inte att de går att äta obegränsat. Så var medveten om vad och hur mycket du äter – även om du äter hälsosamt.

5. Undvika fet mat
Man kan inte komma ifrån det faktum att bra fetter har positiv betydelse för kroppen. Om vi skulle utesluta fett helt från vår kost skulle det innebära att vi jämt skulle känna oss hungriga. Konsten är att äta rätt sorts fett, som till exempel fet fisk, olivolja och nötter, samtidigt som man äter det med måtta.

6. Att gå på en diet överhuvudtaget
Forskaren Alexander Miras menar att det inte finns många människor som kan hålla sig till en strikt bantningskur under en längre period. Så då blir det att man hoppar av dieten och går tillbaka till gamla vanor. Plötsligt har alla kilon man förlorat återkommit.  Problemet är att när man svälter sig själv tror kroppen att det är ett permanent tillstånd och då förbränner kroppen mindre och behåller så många kalorier den kan. Därför är det inget bra alternativ när du sedan börjar äta som vanligt igen.

Se orginalartikeln här

 

 

 

 

 

 


(0)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…