Mari Jungstedt gick ner 13 kilo med kickstarten!

För ett år sedan tog författaren Mari Jungstedt beslutet att gå ner i vikt, en gång för alla. Med Ulrika Davidssons kickstart rasade kilona både under och efter dieten. – Jag ger denna diet tio av tio!

Det började som en nedåtgående spiral under det senaste förhållandet. Författaren Mari Jungstedt drog på sig onödiga extrakilon med dålig mat och mindre motion.

– Jag ska inte skylla ifrån mig, men mannen jag levde med hade ganska dåliga matvanor. Men jag åt också mer för att få energi att orka med relationen, säger hon.

När relationen tog slut kände Mari att hon behövde bli av med några kilon.

Testat flera dieter

Varför valde du Ulrika Davidssons kickstart?

– Vi känner varandra sedan tidigare och det var när vi firade nyår ihop som Ulrika tipsade mig om sin onlinekurs. Jag hoppade på den längre kursen som är 6 veckor lång.

Har du testat andra sätt att gå ner i vikt tidigare?

– Ja, alltifrån flygvärdinnedieten till knäckebrödsdieten och Viktväktarna, men ingen av dem har fungerat i längden.

Vad tyckte du om kursen?

– Den är helt fantastisk! Och det säger jag inte bara för att jag känner Ulrika. Det som är så trevligt är att man gör dieten tillsammans med andra i en grupp på Facebook där man kan välja hur aktiv man vill vara. Om man har det lite tufft en dag kan man gå in på gruppsidan och skriva av sig eller få lite peptalk av de andra deltagarna. Det är ett kravlöst och jättetrevligt sätt att gå ner i vikt på – utan att behöva lämna hemmet!

Mari uppskattade även kursens tydlighet.

– Man får veta vad man behöver köpa hem och hur man tillagar recepten. Och att maten var god betyder mycket för mig som är en livsnjutare. När man inte får äta så mycket blir det mycket lättare att maten är så jäkla god. Det blir en smakupplevelse på samma gång. Maten var allsidig och aldrig tråkig.

Vad tycker du var svårast med dieten?

– Ingenting egentligen. Har man bestämt sig för att gå ner i vikt så blir det ganska lätt. Visst fick jag dippar ibland, men många dagar hade jag helt klart mer energi än tidigare.

Gick ner 13 kilo

Under dieten gick Mari ner åtta kilo, och tack vare de bra vanor hon tog till sig gick hon ner ytterligare fem efteråt. Trots att det gått mer än ett år sedan hon gick kursen har hon lyckats hålla vikten.

– Jag håller efter mig själv på ett helt annat sätt nu. Det känns roligare att handla kläder, så det är klart jag vill fortsätta ha det så.

Hur mår du nu?

– Toppenbra! Jag känner mig lättare jämfört med tidigare och har blivit mycket rörligare.

Har din livsstil förändrats jämfört med tidigare?

– Jag har blivit försiktigare med att äta onyttigt och håller framför allt koll på mängden jag äter. Och jag äter till exempel fortfarande fet prästost på knäckemackan men byter oftare ut den mot skinka och tomat i stället.

Mängden kolhydrater på Maris tallrik är också mindre än tidigare.

– Jag äter såklart potatis och ris då och då, men inte lika mycket som förut. Och om jag frossat några dagar håller jag igen lite efteråt.

Ulrika Davidsson.

Här hittar du kostrådgivaren Ulrika Davidssons onlinekurser med lätta, goda menyer och recept. Foto: Malte Danielsson

Det är inte bara mängden mat som Mari dragit ner på.

– Det blir en hel det mingelfester för oss som är ”i svängen” och vid sådana tillfällen är jag nu försiktigare med alkoholen.

Vad är du mest nöjd med efter att ha gått kursen?

– Det är faktiskt att jag har blivit smalare. Det är så mycket skönare att väga mindre – för många kilon blir en belastning. Jag är SÅ positivt inställd till den här dieten och kan varmt rekommendera den!

Exempel på hur Mari Jungstedt äter en vanlig dag:

Frukost: Tre, fyra dagar i veckan dricker jag grönt te med pressad citron och riven färsk ingefära, och en kopp kaffe. Runt elva äter jag en slags frukost-lunch. Det kan bli några matskedar keso, sallad, ägg, skinka och några matskedar müsli med tinade hallon i långfil. Långfil ger ett motstånd utan att vara lika fet som till exempel den goda turkiska yoghurten!

Middag: Kyckling eller lax. Jag vill bli mätt jag när jag äter och vill inte bara äta sallad. Ibland blir det potatis och ris, men jag låter det inte bli en vana. Jag äter dessutom mer rena råvaror nu än tidigare.

Mellanmål: Det beror lite på säsong, just nu gillar jag att äta clementiner och satsumas. Men det är inte bra med för mycket fruktsocker, så jag knaprar gärna på morötter och vitkål, till exempel när jag sitter och skriver.

Mari Jungstedt på promenad för viktmiskning

En timmes promenad varje morgon är ett bra sätt att komma igång på. Foto: Malte Danielsson

Mari Jungstedts tips till den som vill gå ner i vikt:

• Försök ta en timmes promenad varje morgon. Lägg fram kläder kvällen innan, ställ klockan en timme tidigare, drick en kopp kaffe och lite vatten och gå ut och gå. Du kanske förlorar en timmes sömn, men det tjänar du in med energin du får av promenaden.

Vänta med frukosten några timmar, då hinner kroppen ta av sina egna resurser. Testa detta tre, fyra gånger i veckan.

• Minska på portionerna, ät långsammare och drick te innan maten – det mättar. Och under tiden du lagar mat kan du gnaga på lite vitkål, då är du inte lika hungrig när du ska äta. Och ät hur mycket grönsallad som helst!

• Gå in på kostbevakningen.se och håll koll på hur mycket kalorier din mat innehåller. Det går ofta att byta ut kaloririk mat mot magrare alternativ.

Mer innehåll hos allas.se: