Annons
Annons


Inför sportlovet: 11 tips för säkrare skidåkning!


Äntligen sportlov!

Nästan var femte svensk har någon gång skadats i skidbacken. Trots det använder endast en tredjedel av de vuxna utförsåkarna hjälm och bara var femte kollar bindningarna innan säsongen startar.

Annons

Det visar en ny undersökning från Trygg-Hansa som vi kan presentera lagom till sportlovssäsongen nu startar.

17 procent av de svenskar som åker skidor eller snowboard har någon gång skadat sig i skidbacken. Men bara var tredje vuxen åkare har hjälm i skidbacken och endast 22 procent ser över sina bindningar inför säsongen, enligt Trygg-Hansas undersökning.

Gilla Allas.se på Facebook

Många skador i backen
– Det är många som skadas i backen. Men det går helt klart att minska skaderisken. En bra start är att vara ett gott föredöme i backen och använda hjälm samt att se över sin egen och sina barns utrustning varje säsong, säger Eva-Lotta Göthe, ansvarig för Trygg-Hansas säkerhetssamarbete.

Barn utgör den största riskgruppen, enligt MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap). De tre senaste säsongerna har barns skador relaterade till utförsåkning ökat med 10 procent.

Knäskador vanliga
Att ramla i skidbacken är den största orsaken till olyckor och står för 90 procent av alla skador. Skidåkare får ofta skador på knän eller drabbas av benfrakturer medan brutna handleder och skador på underarmar är typskadan för snowboardåkare, enligt MSB.

11 tips för säkrare åkning:

  • Se till att bindningarna är rätt inställda, de behöver ses över varje år
  • Värm upp
  • Använd godkänd hjälm och godkända bindningar
  • Använd ryggplatta
  • Använd handledsskydd när du åker snowboard
  • Var uppmärksam och visa hänsyn i skidbacken
  • Anpassa farten efter åkskicklighet, terräng, väderlek och om det finns barn i backen
  • Stanna bara där du syns tydligt, ta dig snabbt upp om du faller vid backkrön eller svängar
  • Håll avstånd och kör om med marginal om du ska köra om någon
  • Respektera skyltar och andra säkerhetsanvisningar
  • Vila eller avsluta åkningen om du börjar bli trött

(10)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…