Så gick ryamattan från medeltida sängvärmare till het trend

Två ryamattor
Den gosiga ryan har gjort en storartad karriär – från sängvärmare till prydnadstäcke och dekorativ matta. En lång rad kända formgivare i Finland och Sverige har gjort spännande mönster. Nu har en ny generation fått upp ögonen för de mysiga mattorna.
Annons

 

Den skandinaviska ryan har en lång och värmande historia, särskilt i Finland och Sverige. Redan på medeltiden drog våra förfäder en rya över sig under kalla vinternätter. Luggen, den lurviga delen som kallas nocken på ryor, placerades mot kroppen medan den släta ytan vändes uppåt.

Annons

Ryan var mer praktisk än fårfällen efter­som den kunde tvättas. Den användes av alla samhällsklasser, även de kungliga. Hertig Johan hade till exempel fem ryor i bagaget när han reste till England för att fria till Elisabet I för sin bror Erik XIV:s räkning.

Produktionen var omfattande ända in på 1800-talet och ibland anlitades särskilda ryaväverskor.

Förr hade den bäddade sängen hög status. När sidentäcket tog över under 1700-talet fick ryan en ny roll som överkast och prydnadstäcke med fina mönster. En vacker rya kunde även fungera som brudtäcke.

Viola Gråstens Blå månen
Det snurrar fint om Viola Gråstens Blå månen i olika blå toner. Hon komponerade den annorlunda ryan för NK Textilkammare 1949. Budgivningen höll i sig upp till 22 000 kr (8 000–10 000) på Bukowskis 2014.

Många prydnadsryor hade blomstermönster i barockens stil, till exempel en vas med en praktfull bukett eller utspridda blommor som på den berömda Rosryan från Dalby prästgård i Uppland. De kunde också ha rutmönster.

Ryamattan finns i olika varianter

Det finns olika varianter. Den med lugg på båda sidor, så kallad dubbelnockad rya, kunde prydas med vackra rosenmönster. De bohuslänska fiskarna värmde sig med så kallade slitryor eller båtmansryor under kylslagna nätter till havs. Ryorna hade fördelen att vara vattenavvisande.

Måås-Fjetterström skissar
Mattornas mästarinna. Märta Måås-Fjetterström var en pionjär inom den svenska textilkonsten och skapade bland annat mönster för ryor.

Omkring 1900 fick ryan en ny roll när den placerades som gosig och dekorativ matta på golvet.

Eldsjälen Lilli Zickerman gjorde 1910–1932 en omfattande inventering av svenska allmogetextilier åt Föreningen Svensk Hemslöjd som hon hade startat med prins Eugen som ordförande. Hon lät också göra Hemslöjdens mönsterblad in­spirerade av traditionella mönster. Bland de mest kända mönsterritarna fanns Sigvard Bernadotte, Elsa Gullberg, Edna Martin och Märta Gahn.

Märta Måås-Fjetterström grundade MMF AB

På 1900-talet blommade den svenska textilkonsten upp med en rad framstående namn. En pionjär var legendariska Märta Måås-Fjetterström som grundade den världsberömda vävverkstaden MMF AB i Båstad 1919. Hennes kompositioner visar påverkan av jugend, allmogetextilier, orientaliska mattor och så småningom 1930-talets funkis.

Bland de runt 700 efterlämnade mönstren finns ett fåtal för ryor. Märta Måås menade att en rya skulle vara som ett litet smycke på golvet. Natur och djur var en kär inspirationskälla och till Stockholmsutställningen 1930 skapade hon Fåren med en ullig skock som traskar fram i horisontella rader.

Aktuell i våra dagar med miljötänkande är Blå trasrya som visades på Liljevalchs 1934.

Ryan med djur, hjärtan, vaser och blommor
Vacker allmogerya prydd med djur, hjärtan, vaser och blommor. Ryan är märkt ”Anna I:D, 1781 och mäter 220 x 155 cm. Klubban svingades upp till 4152 euro inklusive köparprovision på Bukowskis Helsingfors 2011.

– Blå trasryan är en favorit eftersom jag tycker att återanvändning är begåvat. Ryan har en spännande dynamik mellan de blå trasorna och lintrådarna. En annan favorit från MMF AB är Barbro Nilssons Magdalena, en tät rya från 1967 som ser ut som en flossamatta. Jag gillar de modernistiska rörelserna som är typiska för Barbro Nilssons kompositioner på 1960-talet. Då experimenterade hon med färger och mönster, säger Anette Granlund, Antikrundans expert och specialist på Bukowskis.

Barbro Nilsson, som var MMF AB:s konstnärliga ledare efter Märta Måås bortgång, var en verklig färgernas mästarinna. Hon var kunnig i alla textila tekniker och ritade både ”vanliga” ryor och tätknutna.

Barbro Nilsson.
Barbro Nilsson.

Under sin tid hos verkstaden komponerade Marianne Richter fantasifulla mönster. Vid sidan av MMF AB:s exklusiva handvävda mattor ritade hon flera för­lagor till maskintillverkade ryor åt Wahlbecks mattor, bland annat serien Östergyllen.

– Hennes mönster består ofta av små geometriska symboler som tillsammans gör helheten och hon använde roliga, glada färger. Ett exempel är Fjädern, säger Anette Granlund.

Barbro Nilssons täta rya Magdalena blå
Ljuvliga ljusblå toner och ett mönster med spännande rörelse har Barbro Nilssons täta rya Magdalena blå. Den ovanliga ryan komponerades 1967 och det här exemplaret har ett imponerande format – hela 387×304 cm! Budgivningen satte fart upp till 350 000 kr (150 000–200 000) på Bukowskis 2017.

Viola Gråsten gjorde succé

Finlandssvenska Viola Gråsten satte fart på ryor och textilier när hon flyttade till Stockholm under brinnande världskrig. Hennes raffinerade kompositioner med flödande färger gjorde stor succé. Ryorna hade lång lugg, liksom de finska, och hon blandade färger som blått och lila, rött och orange, vilket var nytt på 1940- och 1950- talen. En journalist uttryckte sig så här i samband med en utställning:

Marianne Richter.
Marianne Richter.

”Viola Gråstens ryor liknar inte de vanliga svenska mer än en färggnistrande påfågel liknar en präktig värphöna.” (Ur U Snidares Ryamattan.)

Viola Gråsten arbetade länge för Astrid Sampe på NK Textilkammare men blev sedan konstnärlig ledare på Mölnlycke Väfveri.

Astrid Sampe var en nyskapande konstnär och entreprenör som lyfte svensk textil med utställningar som Signerad textil där berömda arkitekter, konstnärer och Nobelpristagaren The Svedberg komponerat mönster. Själv fick hon flera prestigefyllda uppdrag där det finaste var att komponera ryamattor till Dag Hammarskjölds bibliotek i FN-skrapan i New York. Som motiv valde hon olika trädslag, ett från var och en av de fem kontinenterna. Ryorna vävdes av mattillverkaren Kasthall.

Marianne Richter skapade fantasifulla mönster åt MMF AB.
Marianne Richter skapade fantasifulla mönster åt MMF AB. Ett exempel är ryan Fjädern grön från 1947. Det här exemplaret, som mäter 253 x191 cm, ropades upp till 42 000 kr (15 000–18 000) på Bukowskis 2016.

Populärt att knyta egna ryamattor

Under 1950- och 1960-talen utbröt en veritabel ryafeber. Många köpte färdiga ryakits från Svensk Hemslöjd med en vävd botten, garner och mönster. Sedan knöt både män och kvinnor flitigt i hemmen. Ryakiten var populära lysningspresenter som de nygifta arbetade med tillsammans. Hemmaprojekten kunde dra ut på tiden i åratal om ryan var stor.
Under 1970-talet minskade intresset för de trivsamma ryorna när heltäckningsmattorna gjorde sitt intåg.

Vårt grannland Finland har en fantastisk ryatradition. Den klassiska varianten hade sin storhetstid under decennierna runt 1800. Från mitten av 1800-talet användes mest utländska mönster som förebilder, liksom i Sverige.

Astrid Sampe.
Astrid Sampe.

Samlaren och experten Tuomas Sopanen berättar om den moderna ryan som föddes med nationalmålaren Akseli Gallen-Kallela.

– Finska Handarbetets vänner gav honom i uppdrag att rita textilier till landets paviljong på Världsutställningen i Paris år 1900. I stället för att använda de gamla finska ryorna som utgångspunkt valde han att själv skapa en rya. Akseli Gallen-Kallelas Flamman är asymmetrisk med en stark känsla av rörelse till skillnad från de gamla ryorna som är mycket symmetriska. Färgvalet med ljus bakgrund var också något nytt. Flamman är en så kallad bänkrya som hängdes på väggen bakom soffan, gick ner över ryggen och sätet och över golvet framför soffan, berättar han.

Flamman väckte stor uppmärksamhet. Andra konstnärer och arkitekter ritade liknande ryor i kurvig jugendstil till sina inredningar.

Mattan Olivträd
Astrid Sampe komponerade ett antal ryamattor till FN-huset i New York. Bland annat Olivträd, som tillverkades av Kasthall. Vinnande bud för det här exemplaret blev 8 200 kr (3 000) på Bukowskis 2013.

Impi Sotavalta skapade geometriska mönster

U T Sirelius författade den första stora boken om finska ryor 1924. Den skapade en ryaboom där alla hem skulle ha både små och stora ryor. Finska Handarbetets vänner och företaget Neovius som sålde både färdiga ryor och ryamaterial gav textilkonstnärer i uppdrag att skapa moderna mönster. En föregångare var Impi Sotavalta som skapade en mängd modeller i funktionalistisk stil med geometriska mönster och kort lugg. Flera andra textilkonstnärer följde efter i samma anda.

– I början av 1930-talet började Eva Brummer att skapa mjukare ryor med kurviga linjer. Hon målade mönster i akvarell, valde garn i lämpliga färger men lät väverskan bestämma hur ryan skulle knytas. Uhra Simberg-Ehrström arbetade på samma sätt. Båda började använda lång lugg för att ge ryorna ett mjukare uttryck. De började också lägga olikfärgade garner i samma knut, fortsätter Tuomas Sopanen.

Efter hand blev deras ryor som målningar där färgfälten omärkligt glider in i varandra. De gjorde stor succé internationellt. 1951–1960 fick Uhra Simberg-Ehrström pris på Milano triennalen fyra gånger i följd.

Finska ryan med Flamma
Finlands store nationalmålare Akseli Gallen-Kallela skapade den moderna finska ryan med Flamman år 1900. Finska Handarbetets vänner tog upp mönstret igen och det här exemplaret, 207×115 cm, är från 1985. Budgivningen nådde 550 euro (600) på Bukowskis Helsingfors 2016.

Ritva Puotila är en av den moderna ryans mest kända konstnärer. För henne är färgerna det viktigaste. Ibland har hon använt pappersgarn i nocken. Vid sidan av handknutna skapelser har hon ritat förlagor till maskintillverkade ryor producerade av Finnrya.

– På senare år har konstnärerna börjat experimentera och ryorna är nu oftast textila konstverk avsedda att hänga på väggen, säger Tuomas Sopanen.

Mattorna från Båstad är populärast

Mest eftertraktade – och dyrast – på andrahandsmarknaden är ryor från MMF AB av Barbro Nilsson, Marianne Richter och Märta Måås-Fjetterström själv. Viola Gråstens ryor som tillverkades för NK Textilkammare är också omtyckta. Finska ryor av kända namn ger höga bud både i Sverige och i Finland.

Kajsa Melantons Skärgårdsmattan
Som en underbar sommardag är Kajsa Melantons Skärgårdsmattan. Ryan skapades åt MMF AB 1974. Den här såldes hos MMF Vintage för 274 000 kr.

Experten Anette Granlund: ”Det är köpläge på många mattor”

Intresset för ryor ökar, inte minst bland de unga. Helst ska det vara iögonfallande mattor.

Den traditionella ryan har vanligen lugg och botten i ull medan varpen kan bestå av ull, linne eller bomull. Gå igenom andrahandsryor noga. Undvik exemplar som är hårt smutsade och slitna.

Experten Anette Granlund
Experten Anette Granlund

– Granska baksidan, där upptäcker du lättast malhål och andra skador. Ryor kan tvättas hos specialtvättar som Callerts i Stockholm. Du kan också lägga dem på torr snö och sedan skaka dem försiktigt. En metod för grovrengöring är att rulla ut dem med luggen neråt på golvet. Dammsug. Upprepa några gånger, råder Anette Granlund på Bukowskis.

Antika ryor från 1700- och 1800-talen säljs ibland på auktion. De kan också finnas hos vissa matthandlare.

MMF AB i Båstad tillverkar fortfarande äldre mönster på beställning. Sedan några år har man också Vintageförsäljning med mattor som tvättats och omfransats när så behövts. Martin Chard på MMF AB berättar:

– Vi ser att yngre generationer är mer positiva till ryor än äldre. Bland vintagemattorna väljer kunderna helst riktigt iögonfallande ryor.

På de moderna auktionerna finns alltid ett urval från 1900-talet. Handvävda ryor har generellt bättre andrahandsvärde än de maskintillverkade.

– Intresset för ryor är på väg upp men det är fortfarande köpläge på många, säger Anette Granlund.

 
Av Christina Linderoth-Olson

Foto: Märta Måås-Fjetterström AB, respektive auktionshus 

 

Läs också:

Mer inspirerande innehåll från allas.se:

Dela på:

Annons

Laddar