Annons
Annons


Se upp för saltet på julbordet

Så här i jultider kan det vara på sin plats att varna för det dolda saltet. Se framförallt upp vid julbordet, där inläggningar och kryddning ofta är baserade på salt. För mycket ökar risken för stroke och hjärtinfarkt!


salt-pa-julbordet

Vi svenskar får i oss mer än dubbelt så mycket salt som vi faktiskt behöver. Det mesta kommer från hel- och halvfabrikat, som är riktiga saltbomber.

Brukar du ta en färdigrätt på lunchen eller på kvällen när du har bråttom? Någon gång är väl inte så farligt men se upp en smula med färdigmat för den är faktiskt vår största saltbov.

Annons

Så mycket som fyra femtedelar av allt salt vi får i oss kommer från industrimaten. Resten kommer från eget saltande och lite grann från råvaror. En pizza till exempel kan innehålla upp till sex gram salt vilket är lika mycket som hela det rekommenderade dagsbehovet.

En nödvändig krydda
Lite salt behöver vi, för salt är nödvändigt för vätskebalansen i kroppen så att njurar, muskler och nerver ska fungera. Men det räcker faktiskt med så lite som 1–2 gram per dag. Så många får i sig alldeles för mycket. För det handlar inte bara om det salt du själv strör över maten utan även om det som finns dolt i olika livsmedel.

Julbordet en saltbomb
Korv, rökt eller saltad skinka, inlagd sill, salami, ost, chips, salta nötter, soja, såser, konserver och frukostflingor. Men även lunchmat, snabbmat, färdigrätter och industribakat bröd. Allt innehåller massor av salt. Betydligt mer än du mår bra av. Ju mer salt man man får i sig, desto mer kalium behöver man. Det är nämligen förhållandet mellan kalium och natrium (salt) som är avgörande för vätskebalansen i kroppen

Värst i Europa
För mycket salt ökar risken för högt blodtryck, hjärtinfarkt och stroke och njurpåverkan. I Finland har man lyckats få ner saltintaget genom en obligatorisk märkning av salt mat sedan 90-talet. Sedan dess har dödligheten i stroke och hjärtinfarkter minskat dramatiskt och medellivslängden har ökat med sex till sju år.

Vi svenskar ligger i Europatoppen när det gäller saltkonsumtion med att äta två till tre gånger mer än WHO:s rekommenderade 5–6 gram om dagen. Det är dubbelt så mycket i dag som på 80-talet.

Så minskar du saltintaget

  • Byt ut vanligt salt mot örtsalt.
  • Smaka på maten innan du saltar den.
  • Sänk salthalten successivt så vänjer du dig efter hand.
  • Läs på förpackningarnas etikett om varans saltmängd.
  • Se upp med mineralvatten. En del kan vara mycket salta.
  • Gör din egen lunchlåda. Då har du bättre koll på saltmängderna.

Värstingarna när det gäller salt brukar vara färdigrätter som djupfryst pizza, oxpytt, lasagne, ärtsoppa och köttbullar men även charkprodukter som korv och rökt påläggsskinka där vissa kan ha riktigt höga salthalter. Läs alltid innehållsdeklarationen, det kan finnas fem gånger så mycket salt i en matvara jämfört med en annan av samma slag.

Fler saltfällor

  • Sojasås
  • Salt sill
  • Svarta oliver
  • Rökt skinka
  • Gravad lax
  • Salami
  • Riven parmesan
  • Fetaost
  • Tomatketchup
  • Färdig dressing
  • Digestivekex
  • Chips
  • Tonfisk på burk
  • Bröd
  • Corn flakes

Läs innehållsdeklarationen så här:
Salt-/natrium-innehåll per 100 gram (1 gram natrium motsvarar ungefär 2,5 gram salt:

  • Mycket: 0,5 gram natrium/1,25 gram salt eller mer.
  • Måttligt: 0,1–0,5 gram natrium/0,25–1,25 gram salt.
  • Lite: 0,1 gram natrium/0,25 gram salt eller mindre.

 


(14)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…