Annons
Annons


Kan det bli för många vitaminer?


äta vitaminer

Har du koll på mängden vitaminer du får i dig?

Även om vitaminer och mineraler är viktiga för kroppen så kan det faktiskt bli för mycket av det goda.

Butikshyllorna är fulla av vitaminer, mineraler och essentiella kosttillskott och du vågar knappt gå förbi dem utan att köpa då vintern med olika förkylningar väntar. Vi försäkrar oss själva om att vi stärker immunförsvaret med diverse vitamintillskott under vinterhalvåret när vi inte får i oss dem lika naturligt som under sommaren.

Annons
Gilla Allas.se på Facebook

Vitaminer – behöver du dem?
Men det är faktiskt inte tänkt att vi ska vara hur frikostiga som helst när det kommer till intag av vitamintillskott om vi inte verkligen behöver dem. Det handlar inte bara om vilken typ av vitamin vi behöver och hur mycket vi behöver dem. Det finns också skillnader i hur länge och på vilket sätt de lagras i kroppen, och vissa vitaminer bör man inte överdriva intaget av, skriver kk.no.

C-vitamin
Denna vitamin är populär när det gäller att stärka immunförsvaret och är superantioxidanten som hjälper till att hålla hjärtsjukdomar, cancer och artrit ett steg bort från oss. Men får du i dig mer än vad den dagliga dosen rekommenderar kan det leda till illamående, diarré, kräkningar, uppblåshet, sömnlöshet och njursten. Om du vill undvika att få i dig för mycket C-vitamin – hoppa över tillskott och se till att du får i dig vitaminet genom maten du äter, du finner t. ex C-vitamin naturligt i paprika, broccoli, brysselkål och citrusfrukter.

Zink
Zink kan vi inte vara utan. Mineralet är viktigt för immunförsvaret, förbränning, reglering av blodsocker – och för vår syn och våra smaksinnen. Men om man får i sig mer än 40 milligram per dag kan det på längre sikt ge motsatt effekt och direkt vara dåligt för förbränningen.  För mycket zink kan även orsaka matsmältningsproblem, huvudvärk och yrsel.

Järn
Många kvinnor får i sig alldeles för lite järn men även om det är viktigt att få i sig det ska det konsumeras med måtta. Järn lagras i kroppen under en längre tid än andra vitaminer och stannar i systemet. Järn ansvarar för att transportera syre i kroppen och är viktigt för oss, men för mycket av det kan orsaka magsmärtor och diarré .

Omega -3
Omega- 3 kan bekämpa infektioner, de minskar även risken för hjärtsjukdomar, diabetes och depression och skyddar hjärnan. Men mitt i alla de fördelar bör du även här vara noga med att inte överdriva intaget, eftersom immunförsvaret kan påverkas negativt och då kan störa kroppens förmåga att bekämpa infektioner .

Enligt kk.no är det viktigt att klargöra med din läkare om du ens behöver extra vitaminer och mineraler.

Läs orginalartikeln här

 

 

 


(0)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…